Aclix Podcast

#04 AI in content


AI is net als de digitale camera een nieuwe stap die het leven van andere zoveel makkelijker kan maken. Maar net als bij de digitale camera zou niet iedereen het direct omarmen.

[He, dit is Arnoud en dit is A drop of Ink]

[00:27 – 05:23]

Tijdens mijn studie fotografie leerde ik als eerst hoe een camera werkte. Van een eerste foto met camera obscura tot de fotograven van deze tijd.


Hoe camera Obscura werkt blijft fascinerend. Tijdens een les gingen we dit uittesten. Het idee is dat je zorgt dat je in een ruimte hebt die totaal donker is. Helemaal zwart, zo donker mogelijk en waarin je in een klein gaatje waar licht doorheen komt. Na ongeveer 10 minuten als je ogen een beetje zijn gewend, in het donker, zie je langzaam een beeld verschijnen op de muur. Je zit te kijken naar een soort video op z’n kop.


Ziet er heel gek uit, want je ziet stortvan live wat er buiten gebeurt. Maar je kijkt naar een muur zonder dat daar technologie bij betrokken is of andere zaken. De natuurkundige wet vertelt dat de invallende hoek hetzelfde is als de uitvallende hoek. Dat wil zeggen dat alle dicht komt natuurlijk samen in n klein punt en verspreidt zich daarna weer en komt dat op de muur terecht.


Wat ervoor zorgt dat het beeld op z’n kop is. En wist je dat onze brein precies op dezelfde manier werkt? Dat onze hersenen continu dit beeld corrigeren waardoor wij de wereld om ons heen rechtop zien en niet op z’n kop? Te bedenken dat we zo’n supercomputer hebben in ons brein. Maak mensen ook angstig voor AI en wat de toekomst kan brengen van AI.


Kunnen we mensen zelf zo’n super brein maken? En wat zal er dan gebeuren als we zoiets maken. We zien het bijna nu elke dag wel op het nieuws voorbijkomen of op social dat er weer een of andere AI tool verschijnt die hett leven makkelijker maakt en die de mooiste dingen kan maken. En het gaat steeds rapper, steeds sneller.


De bekendste namen van deze tijd spreken erover en sommigen spreken hun angsten uit en sommigen spreken ook hun. Sommigen spreken hun angsten uit, maar sommigen spreken ook hun enthousiasme uit over wat de toekomst kan brengen van AI, en wat het kan toevoegen aan ons leven. En heel veel mensen zitten nu op dit punt waarin ze afvragen van wat moet ik hiermee doen?


Wat is wijs? Is het iets waar ik op moet letten? Is dit iets waar je niet op hoeft te letten? Moet ik gewoon blijven doen wat ik wil doen? Maar ook hoe kun je dit zien met content? Moeten we nu content gaan maken met AI? Doen we dit omdat dat makkelijker is? Beter is? Helpt het andere mensen beter en maakt het mij unieker?


Er zijn een heel aantal vragen die hier bij komen kijken en wat is de juiste weg? Ik vind dat mooi om te vergelijken met fotografie dat toen we van de analoge camera gingen naar digitale camera. Op het moment dat dat gebeurde zeide alle fotografen die nog met de analoge camera werkten van: “digitale fotografie is geen fotografie meer. De camera doet alles voor je en je hoeft zelf bijna niks meer te doen en alles wordt voor je gemaakt. En waar zit de kennis en het unieke aan fotograferen nu precies in?”


En een heleboel fotografen waren er super op tegen en hielden zich daar ook niet mee bezig en bleven bij analoge fotografie, bleven dat doen, bleven dat doen. En we zagen op een gegeven moment langzaam een verandering in de cultuur. Dat digitale fotografie werd goedkoper werd, sneller, werd beter.


Mensen die normaal niet voor een foto konden betalen, konden het nu wel. Vroeger, was dat heel erg prijzig om een foto van jezelf te laten maken of een portret. En met de digitale camera werd dat steeds makkelijker en eenvoudiger en goedkoper. En het werd langzaamaan steeds meer opgenomen door de cultuur. En de mensen die nog in de analoge fotografie zaten.


Die hadden een keuze: blijven bij de analoge fotografie, of gaan we door naar de digitale fotografie en gaan we daar onszelf in ontwikkelen en beter maken? En de vergelijking die ik hiermee wil maken is hetzelfde met een AI. Iedereen kijkt naar AI als dit grote nieuwe idee, dit slimme brein wat zichzelf blijft ontwikkelen en ontwikkelen. Wat misschien later wel iets gevaarlijks kan zijn voor ons.


Maar het is net zoals bij de analoge camera naar de digitale camera is AI van het menselijk werk naar het computerwerk. Het wordt gewoon nog makkelijker om taken door de computer uit te laten voeren. En met AI zie je dit nu heel erg opkomen. En ik vind het super interessant omdat er heel veel meningen nu rondgaan en iedereen spreekt zich er over uit.


De één zegt: “ja je moet dit en dit wel gebruiken.” De ander zegt: “je moet hier voor uitkijken.” Ook zie ik een heleboel angst dat verspreid wordt van wat er misschien in de toekomst gaat gebeuren, maar ook: “ga ik m’n baan kwijtraken?” “zit ik op een plek die vervangbaar is door een AI of door een computer?” En we zitten nu op deze plek waar iedereen een beetje om zich heen kijkt die hier mee bezig is en ziet van hoe moet ik hiermee door?


Ik zie op social media video’s op YouTube video’s waarin AI wordt gebruikt om een heel bedrijf op te zetten waarin hele video’s worden gemaakt waarin je niet eens een mens meer aan zit, waarin code wordt geschreven voor ons. Er zijn nu zoveel mogelijkheden doordat er zoveel mensen nu mee bezig zijn en dit zo wordt doorontwikkeld dat het zo rap gaat en we allemaal achterover zitten en kijken van wat gebeurt hier precies?

[05:23 – 10:24]

Maar één ding weet ik wel is dat AI wordt onderdeel van onze cultuur, dit is iets wat niet meer verdwijnt, wat AI voor ons kan doen en ons kan helpen en ons en dingen beter kan maken is bizar. En dit betekend nu dat het juist zo aan het ontwikkelen is. Net zoals van de analoge camera naar de digitale camera is dit iets wat zal blijven.


AI zal niet meer verdwijnen. Het zal onderdeel worden van ons leven en van hoe wij werken en hoe wij dingen sneller en beter doen in zowel zakelijk als privé. En dit kunnen omarmen en zeggen van oké , dit gaat niet meer verdwijnen. Net zoals de digitale camera dat deed, kunnen we zeggen van hoe kunnen we dit gebruiken en in ons voordeel gebruiken in plaats van dat we er tegen schreeuwen, het proberen weg te schoppen en te zeggen van: “oh, dit is niet goed, dit gaat de wereld overnemen en dat we reageren uit angst.”


En tuurlijk, je kan zeggen er zijn nog steeds analoge fotografen die goed hun geld kunnen verdienen en die uniek zijn. Zeker, maar de markt die het eerst was, was het zeker niet meer en dat zien we dat het van een van het kleine naar hett groot is gegaan. De digitale camera. En we zullen nu zien dat AI langzaam wordt opgenomen door de cultuur en ook doorgaat naar het ‘grote’. En dat dat door de meeste mensen zal worden opgenomen.


Natuurlijk betekent het niet dat mensen nog waarde toevoegen en kijken naar van oké , ik wil niet perse te maken hebben met AI en ik zoek iets anders. Tuurlijk die mensen zullen blijven en dat zal niet verdwijnen. Maar wat we allemaal eigenlijk wel een beetje aanvoelen is dit iets wat gaat blijven en het gaat niet meer verdwijnen en dat is oké, ik denk dat het goed is en we kunnen ons wel daar tegen verzetten, maar daar worden we ook niet vrolijk van.


Ik denk dat we eerst beter kunnen kijken van wat zijn de opties die we hebben, hoe kunnen we dit gebruiken en hoe kunnen we ervoor zorgen dat we dit op zo’n manier gebruiken dat het daadwerkelijk bijdraagt en iets toevoegt? Als we kijken naar hoe AI nu precies werkt, is het eigenlijk super eenvoudig. Het is net als een zoekmachine, denk aan Google.


Alleen dan spuwt het de antwoorden voor je uit. Dus in plaats van dat Google zegt oké, dit zijn de zoekresultaten waar je op zoekt, zegt AI oké, ik ga door deze pagina’s heen. Dit is ongeveer de informatie die t meest wordt gegeven en er zit natuurlijk een heel algoritme achter en noem maar op en dan wordt het antwoord jou gegeven op een directe manier en dat is wat AI is now.


AI is nu gebaseerd op alles wat online is, dus alle informatie die online staat. Al het gedrag wat AI kan aflezen van mensen wat online staat, foto’s alle informatie wat je in principe op het internet kan vinden gebruikt AI om te leren. En het is interessant omdat het natuurlijk een deel mist. En ja, hij leert nog niet van mensen zoals jij en ik in het dagelijks leven.


Hoe wij interactief zijn met anderen en hoe wij denken en wat wij geloven en wat er in ons hoofd gebeurt. Dat is natuurlijk de motor die ervoor zorgt dat wij doen wat wij doen. En AI is nu op een punt dat dat heel erg bezig is met informatie online. Natuurlijk, de plek om te beginnen om je vol informatie te leren en tot je te nemen.


En als AI goed te worden in AI zijn, wat denk ik goed is, maar je ziet dat AI nog niet heel erg kan denken als een mens en nog niet kan redeneren als een mens en gevoelens lastiger en redenaties lastiger vindt. En dat is logisch omdat een AI nog niet leert van een echt mens in het dagelijks leven.


Het leert puur van wat het online ziet, van wat mensen online zetten, hoe mensen reageren op andere mensen. En dat is nog niet helemaal deel van de realiteit. Bedoel je weet dat op social media sommige mensen veel makkelijker praten omdat het zo afstandelijk is en reacties plaatsen die soms niet zo’n positieve effect hebben en soms reacties plaatsen die niet zo’n positief effect hebben omdat het juist op afstand is.


Het is ver weg, het internet online. Je zit niet direct met je gezicht erop en dat zorgt ervoor dat mensen zich anders gedragen. En als mensen zich anders gedragen, weten we ook dat er iets anders uitkomt. En dat is waar AI van leert. Dus we zien nu in deze eerste fase waarin AI heel erg opkomt en alles leert van het internet, dat je dat heel erg kunt zien.


En het beste waar je dat kunt zien is met de AI’s die foto’s kunnen maken. Ik zat net te kijken naar ‘Stable Diffusion’. Dit is een Ai wat denk ik tot nog toe wat ik denk in ieder geval het beste representeert wat je intypt. Maar als ik bijvoorbeeld intyp een vintage camera op een bureau waar een lens-flare in komt van de zon in de lens, krijg ik eigenlijk gewoon een camera, krijg ik een een soort van tripod standaard die ik ook voor mijn microfoon heb en krijg ik op de achtergrond een soort van zonnetje, en een lichtstraal.

[10:25 – 15:16]

En dat is, die drie combineert die principe. Het zijn drie dingen natuurlijk en die probeert die in één beeld te vangen, dus wat ‘Stable Diffusion’ kent. Wat de AI kent is die begrijpt van oké, ik weet wat een tripod is, wat een standaard is. Ik weet wat een vintage camera is en ik weet wat de zon is en hoe dat een lensflare maakt.


En die plakt die in principe in elkaar op een logische manier, maar wordt daardoor wel heel erg onnatuurlijk. Ik bedoel, een vintage camera die eigenlijk een oude eigen manier hebben om op te staan, die niet op een tripod staat, want dat is natuurlijk helemaal niet vintage en waar het licht van de zon van buiten naar binnen schijnt in de lens, waardoor je daardoor een kleine flare ziet en niet dat het gewoon door het glas of door een raam naar binnen komt en dat je daar flare ziet. En dat is het interessante, want deze AI die haalt al deze informatie van internet af, die is ziet van oké, dit is dit, dit is dit en dat leert constant hoe iets eruit ziet.


En op het moment dat wij iets intypen hoe je dat op de beste manier combineert. Dus vooral een AI waar we zien die foto’s ontwikkelen zien we heel erg naar voren komen dat AI leert van internet en dat nog moeite heeft om dingen aan elkaar te koppelen wat zorgt voor soms onlogisch beeld. En het ligt er natuurlijk ook net aan hoe goed je je zoekterm invult en hoe goed je bent in het specificeren van je zoekopdracht.


Maar het laat ook zien dat dat nu nog in een stage is waar het heel erg aan het leren is en te zien van hoe maak ik iets logisch. En dat is natuurlijk waar AI heel erg sterk is dat het zelf kan leren en nog meer tot zich kan nemen en we uiteindelijk beelden en ideeën krijgen die mensen bedoelen in hun hoofd.


En dat is waar we naartoe willen. En nu we weten dat AI zo veel gebruik maakt van internet, denk bijvoorbeeld aan een chat GPT, dat is echt de AI die iedereen gebruikt op het moment en en waarin iedereen naar informatie opvraagt voor projecten om dingen voor hun te schrijven, papers voor hun te schrijven en zelfs content voor je te schrijven.


En dit is een soort van de Google van nu. En als je kijkt naar chat GPT is het eigenlijk een plek wat gemiddelde content maken nog makkelijker maakt. Omdat we nu weten dat AI gebruik maakt van alle informatie op het internet, zien we dat dus content die daaruit gepubliceerd wordt nog gemiddelde is dan normaal en alle informatie die ze uit het internet halen is gebaseerd op wat mensen op internet plaatsen.


Dus chat GPT zorgt ervoor om de beste informatie te geven aan jou, en wat ze doen is ze kijken naar een heleboel informatie wat online te vinden is, maken daar denk ik een soort samenvatting van, of kijken wat wordt het meest gezegd, wat klopt en op basis daarvan krijg jij voor geserveerd wat het meest wordt gezegd dan wat klopt.


Wat er daardoor gebeurt is dat elke keer als we AI voor ons content laten schrijven is eigenlijk dat alle gemiddelde informatie die online te vinden is, is dat we dat krijgen en als we dat gebruiken als content wordt het dus nog makkelijker om gemiddelde, zo noem ik het dan, gemiddelde content te maken. De inhoud althans en dat te verspreiden met andere.


En ik hoop dat je nu al weet dat juist gemiddelde content iets is wat we niet willen. We willen juist iets anders neerzetten, een perspectief gebruiken wat anderen niet doen, mensen informatie geven wat ze nog niet ween en voorbeelden en context geven die mensen misschien nog niet begrijpen en wij ze kunnen meenemen in een verhaal waardoor ze het wel begrijpen.


En door AI in je content voor je te laten schrijven. Als het nu alleen maar gebaseerd is op informatie van het internet, krijg je hele gemiddelde content. Super gemiddeld. Bedoel als jij zoiets kan vragen aan AI, en een ander vraagt zoiets en een AI, dan krijg je precies hetzelfde. En hier zien we weer de relatie tussen pijn en plezier waar we de vorige aflevering over hebben gehad.


Dat het minder pijn kost om maar een vraag te stellen aan chat GPT. Daar komt een heleboel tekst uit en ‘oh dan gebruik ik dat wel’ want het is makkelijker. En hier zien we ook weer de weg met de minste weerstand. Mensen kiezen graag voor de makkelijkste weg. En chat GPT biedt ons de mogelijkheid om dat te geven. Dus alle redenen en pijlers staan naar AI omdat het gewoon enorm makkelijk is.


En dat maakt het verleidelijk dat heel veel mensen willen doen, maar we moeten oppassen, we moeten echt oppassen, want het draait altijd om de inhoud. Jij en ik weten dat. Het is de inhoud die ervoor zorgt dat iemand terug komt. Het is hoe jij een ander kan laten voelen, dat de reden dat iemand terug komt.


Het gaat niet omdat het zo makkelijk mogelijk is dat je maar zoveel mogelijk kan spuwen. Het zou trouwens nu nog makkelijker zijn om te spammen. Ik bedoel nu elke dag posten, drie keer posten of vijf keer posten per dag kan makkelijk. Je zit één uurtje met zo’n AI, enje kunt weer voor twee weken lang drie posts per dag laten uitschrijven en het is gebeurd.

[15:17 – 20:17]

En om terug te komen bij het voorbeeld van de fotograaf zien we dat de fotograaf er nog steeds is. Want alhoewel we de digitale camera hebben, de digitale camera wordt gebruikt en de fotograaf nog steeds weet hoe werkt licht, hoe kom licht binnen, hoe gebruik je schaduw, hoe speel je met licht temperaturen en al die dingen die ik heb geleerd op school leren je om een beeld mooi te maken.


He, veel mensen denken dat fotografie alleen maar de camera is. Maar fotografie is juist 90% licht. Hoe het licht binnenvalt, hoe je het stuurt, hoe je iets neerzet. Productfotografie zien we dat heel voorbij komen. Daar wordt alles helemaal uitgewerkt. Ik weet nog toen ik stage liep was bij John Jansen een super fotograaf en hij weet superveel van licht.


Op het moment dat hij iets moet uitzetten, een beeld moet maken weet hij gewoon direct van oké, we gaan hier kijken en hier kijken en hier kijken en dan werk je met 7 a 8 lampen. Super interessant en die man zag het gewoon en hij heeft natuurlijk jaren ervaring.. Was een eer om van hem te leren. Maar je ziet dat al die kennis van hoe beeld werkt, hoe licht werkt en hoe dat vertaalt naar een bepaald beeld, naar een bepaalde sfeer wat je wil overbrengen, die kennis dat ze niet in een camera.


En dat maakt een fotograaf, een professioneel fotograaf en we kunnen ook zo naar AI kijken. AI kan ons wel automatisch dingen geven, maar de persoon daarachter, de context, hoe iemand iets uitlegt, hoe iemand al die kennis gebruikt om te zorgen om tot een bepaald doel te komen. Als we de fotograaf wegnemen, dan is de digitale camera niks meer waard.


En ja, je kunt nu wel zeggen: “ja, maar je hebt toch AI zoals Stable Diffusion en die nu beelden voor je kan maken, maar iedereen kijkt ook naar het stukje authenticiteit. Jij en ik zijn uniek. Wij als mensen willen uniek zijn in dat stukje verbondenheid en het lijkt mij niet dat wij op een gegeven moment beelden van onszelf zo mooi automatisch laten maken en dat online zetten en waardoor de realiteit helemaal niet meer echt is.


En misschien zal er een punt zijn dat dit wel steeds meer door de cultuur zo wordt gedaan. En natuurlijk spelen andere dingen hier een rol bij, zoals status en hoe hoor ik erbij, enzovoort enzovoort. Maar zonder de fotograaf is de digitale camera niks waard. Zonder de maker, de creatieveling, is AI niks waard en dat maakt het echt als een tool.


En zo moet dat denk ik ook echt zien. AI is niet iets wat over gaat nemen. Het is een tool die we gebruiken. Net als je jouw computer gebruikt. In plaats van dat je hoeft te schrijven met je hand, kun je niet met de computer typen en ben je tien keer sneller door typen. Zo moet je AI ook zien.


Je bent tien keer sneller, maar dat betekent niet dat het alles moet overnemen. En dat moet je ook zeker niet doen, want dat neemt weg van jouw authenticiteit van wie jij bent en hoe jij andere mensen kan raken met content die je maakt. Dus ik denk een belangrijke les die we moeten leren is dat we AI moeten omarmen.


Het zal niet meer verdwijnen, het wordt deel van onze cultuur, maar we moeten kijken hoe we het kunnen gebruiken, misschien in ons voordeel kunnen gebruiken en hoe we daardoor onze content beter kunnen maken. En hier komt ook het stukje branding heel erg duidelijk naar voren. Is juist omdat het nu enorm veel makkelijker wordt om content te maken en te verspreiden en het gemiddelde nog meer naar buiten te brengen, is juist dat stukje onderscheid iemand die iets anders doet wordt nog belangrijker.


Denk aan platformen zoals Tik Tok. Daar consumeren we nu content en op een gegeven moment zien we heel snel dingen voorbij komen die herhaald worden en herhaald worden. En op een gegeven moment zijn we het zat en zien we andere dingen voorbij komen en ‘liken’ we dat is en het algoritme laat ons dan weer nieuwe dingen zien, nieuwe varianten.


Daarom zie je ook constant dat er trends komen die komen en die gaan weer. Ze blijven niet de hele tijd, want dat wordt op een geven moment saai. Maar juist dat stukje authentiek zijn, iets nieuws brengen, iets wat anders is van de wereld, zorgt dat we aandacht kunnen verdienen en beter kunnen behouden. En dat maakt branding denk ik de komende vijftig jaar enorm belangrijk.


Dat we daar uitspringen, dat we anders zijn dan de rest en dat we ons niet laten verleiden door het gemak van wat AI kan brengen, maar dat we juist die creatieveling, die mensen die achter het bedrijf staan die nadenken over verbondenheid en hoe we dat uiten naar anderen op een unieke manier. Dat wordt belangrijk. Dat kan AI niet voor ons overnemen en dat willen we ook niet.


En net zoals branding enorm belangrijk wordt, zal dat met content ook zo zijn. Ik zeg ook wel eens tegen mensen als ik een gesprek heb en dat ze bij me langskomen, wil jij het beste product en de beste service neerzetten van Nederland? Zeggen ze: “Ja, ja, dat wil ik echt.” Ik zeg oké, maar waarom wil je dat dan niet nu zo doen op social media?


Dan zeggen ze: “Hoe bedoel je?” Nou, als het beste product of de beste service wil neerzetten, dan betekent dat dat je een probleem oplost voor een ander, toch? Dus dat betekent dat wat jij maakt het probleem van die klant zo goed mogelijk helpt. En dat jij een herinnering creëert. Dat jij een moment creëert wat iemand eigenlijk nooit vergeten en waardoor iemand een stapje dichter bij z’n droom komt, toch?

[20:17 – 25:30]

“Ja, ja, dat is een mooie verwoording” Dan zeg ik: maar dan moeten dat op social media toch ook doen? Je zegt als we dat met ons bedrijf doen, met onze services en producten, maar we gaan op social media alleen maar schreeuw om aandacht te krijgen. “Koop dit, koop dit, koop dit” dan helpen we mensen toch niet op de best mogelijke manier?


Dan is social media en content toch geen weerspiegeling van wat jij doet als bedrijf? Een dan wordt het stil want dan gaan mensen nadenken en denken ze: “Oh, eigenlijk wat ik in m’n bedrijf doe wil ik ook op social media doen.” Content is niet een manier als adverteren. Daarom is het content. Advertenties zijn om mensen binnen te halen en daar betaal je voor een bepaald bereik te krijgen.


En mensen zien social media als een kans om dit zelf ook te doen, omdat het gratis is en zo veel mogelijk mensen naar binnen te halen. Maar content is juist een weerspiegeling van jouw producten en services. En ik vind dat een mooie vergelijking omdat dat laat zien dat het is waar het om draait.


Dat content je het zo indeelt en je de best mogelijke manier iets maakt voor een ander, waar de ander wat aan heeft. Waar haalt, een bepaalde emotie op werkt wat iemand dichter bij zijn droom brengt? Content is een weerspiegeling van je product of service. Het is geen advertentie. En die twee moeten we duidelijk maken. En hoewel AI ons misschien goed kan helpen bij het verkopen is denk ik juist het stukje content dat product en een service die jij hebt ontwikkeld over de jaren heen,


het gene wat uniek is, dat wil je dus ook met je content doen. Iets maken wat uniek is, iets wat anders is, wat jouw merk draagt. Iets waar je een ander mee helpt en inspireert. En ik geloof dat dat sterke content is als het echt een weerspiegeling is van jouw unieke merk. En die twee staan dus eigenlijk hand in hand.


Dus hoe kun je AI nu wel gebruiken voor je content. De manier hoe ik er nu naar kijk en ik gebruik het zelf momenteel nog niet, maar ik zit wel te kijken naar manieren hoe ik het kan gebruiken en ik kijk vooral naar Stable Diffusion omdat dit de AI is die het best nu omgaat met fotografie in mijn beleving om te zien van hoe kan ik dit verwerken in mijn content.


Soms ben ik heel lang bezig met het vinden van de juiste afbeelding, maar Stable DIffusion kan je helpen om dat proces te versnellen en precies in te tikken wat je zoekt. En ook al geeft dat nog niet altijd het juiste beeld aan wat ik zoek, toch zie ik dat langzaamaan verbeteringen plaatsvinden en dat ik op deze manier unieke beelden kan gebruiken en daardoor gewoon makkelijk en sneller mijn content kan maken.


En dat neemt niet weg dat het minder uniek is en ik denk dat het daar heel sterk voor is. Ik denk dat het heel erg kan helpen met ideeën verzamelen, voorbeelden verzamelen. Als je bijvoorbeeld chat GPT vraagt om voorbeelden te geven uit het menselijk leven of vergelijkingen te maken, kan dat heel erg helpen om een bepaald onderwerp uit te leggen en waar je maakt content altijd voor de ander.


Dus schat GPT zulke dingen vragen en vergelijkingen maken zodat iemand anders het beter begrijpt, is hoe wij kennis overbrengen. En daar is het heel erg goed voor. Het kan je helpen om structuur te brengen in je content. Het heeft natuurlijk de informatie over hoe vertaal je een verhaal in content en alle verschillende manieren daarin en je kan zorgen dat je een bepaalde structuur maakt met zulke AI’s.


En dat zijn deze twee dingen waar ik nu naar kijk om te zien van hoe kan ik hiermee mijn flow beter maken en sneller maken en juist voorbeelden geven die misschien andere mensen nog beter begrijpen of problemen oplossen op een nog betere manier zodat het de andere dient. Maar mijn smaakje, mijn visie, mijn geloof en mijn kijk naar de wereld, dat zal altijd de kern zijn en dat gaat AI niet overnemen.


Maar de simpele taken, de taken die overgenomen kunnen worden, maar die niet de inhoud veranderen. Zo kijk ik naar AI, het is een tool. Het helpt mij, ik help de tool niet, ik help AI niet, ik ben in controle en ik zeg help mij met deze dingen, geef me een beetje structuur, geef me een beetje planning, geef me wat afbeeldingen en voor mij werkt dat nu al enorm fijn en houd dat in je achterhoofd.


Content is voor een ander, niet voor jezelf en zie je AI als een tool. Gebruik het als een tool en maak het beter. Maar jij, de persoon die achter de content zit, daar draait het altijd om. Dus besteed meer tijd en jou, aan hoe vertel je een verhaal, hoe kan ik mensen iets bijbrengen, hoe breng ik mijn eigen visie mee.


Richt je vooral daarop. Men gebruikt AI als een tool. Ga niet uren spenderen aan AI omdat het zo verleidelijk is en makkelijk is en je ziet andere filmpjes voorbij komen van iedereen die AI maar gebruikt en die verdient er dit en dit en dat mee. Op de korte termijn heel leuk maar, lange termijn dat zijn we hier aan het doen en de lange termijn.


Weet je dat jij de persoon bent die achter het bedrijf zit, Jij die de content maakt. Dat is de kern en zonder jou gaat er niks gebeuren. Dus focus je op jou. Gebruik tools om je heen die je kunt gebruiken en AI is nu gewoon nog een andere tool die je leven net wat makkelijker kan maken.