Aclix Podcast

#07 Wat is ‘waardevolle’ content?

Er is een beeld geschept dat waardevolle content alleen maar bestaat uit how to content. Dit is content die je vak uitlegt, anderen iets leert, net als een leraar. Het woord zelf misleidt ons van wat de betekenis van content echt is.

[He, dit is Arnoud en dit is A drop of Ink]

[00:32 – 05:25]

Dit wil ik voor eens en altijd rechtzetten.

Vergeet even de term waardevolle content en verander het in het content station. Stel dat jij je telefoon opent en je klikt op n van je favoriete social media apps. Als je dat dan aan t doen bent, stap je als het ware in een trein en deze trein gaat naar een bepaald doel toe. De reden waarom meer de CEO smile heb, opent hij.


De ene keer is het om misschien te lachen, de andere keer is dit om een bericht te sturen naar iemand, De andere keer is om geïnspireerd te raken, gemotiveerd te raken waartoe ik mag zijn. Als het ware ga je van punt A waar je nu staat naar punt B. Bij het nieuwe station. En je moet content zien als de voertuigen die je daar brengt.


Dus als jij op A staat en je wil naar B, want dat is konden de manier hoe iemand van A naar B kunnen brengen. En dat is precies de reden waarom wij naar social media gaan om content te kijken, om ons een bepaalde emotie te geven, ons op een bepaalde manier te laten voelen. En dat is wat de essentie van content is.


Het is een vervoersmiddel. Het is de trein iemand van A naar B brengt. En in het begin, toen ik bezig was met mijn werk en met social media en ik zocht van ok, hoe maak ik iets wat een ander wil wil lezen e bedoel bekijken. En toen kwam t heel erg op de term how to content. En net als content waarin je iets uitlegt waarin je laat zien he, ik ben de expert.


Je vertelt iemand iets anders en is natuurlijk een hele makkelijke manier om enzovoort je eigen kennis over te dragen en te laten zien van he, ik weet waar ik het over heb en iets toe te voegen aan een ander van iemand die t wil leren en je niet in elke hoek. Zou dat op dezelfde manier werken? In mijn hoek werkt t enigszins wel omdat ik iemand iets anders leer van wat ik doe en waar iemand beter in wil worden om zo dichter bij zijn droom te komen.


En vooral in de service hoek zien we dat t een hele goeie en sterke manier is om te gebruiken. Je content mix. Maar bijvoorbeeld een product verkopen is het veel lastiger. Steve koopt lampen, dan heeft het weinig zin om uit te gaan leggen hoe een lamp werkt, want heel weinig mensen zijn er maar geïnteresseerd in. Ze betekenen dat als je een product zou verkopen en we zouden alleen maar how to content hebben dat je een probleem heb en dit concept van wat waardevolle content is en dat dat dat is niet alleen maar hout toe content is maakt voor mij na een jaar duidelijk toen ik hier mee bezig was en ik dacht oh zo kan


het dus ook. Ik was natuurlijk heel erg bezig met mijn visie, met mijn werk en ik was natuurlijk een server, dus houten content werkte perfect voor mij. Maar ik zag niet wat daarbuiten nog meer was. En op een gegeven moment zat ik video’s te kijken van een bepaald account. Toentertijd dus nog voordat we nieuws hadden. En dat was vooral inspiratie.


Zie over interieur. Ja, ik hou zelf ook wel van mooie snufjes, een interieur minimalistisch en langzamerhand wordt de collectie dus steeds groter. Dus dat is super leuk. Maar ik keek naar die content en ik merkte dat ik het leuk vond en ik denk van H. Dit is de reden waarom ik wel iemand wil volgen, maar ik weet ook dat als ik hout toe concept maak voor mijn doelgroep dat mensen mij willen volgen.


Dus dit betekent dat waardevolle content nog een laag heeft en dat het niet alleen maar how to content is waardoor ik denk oh, maar wat ze dan nog meer het doen kom ik eigenlijk op vijf types content. Maar voor mensen social media op openen. Pak je pen op papier, schrijf ze op, want dit worden de basis van je content, van wat je een ander gaat bijbrengen.


En dit zijn de vijf punten die ik heb onderzocht waarvan ik weet van een keer dit is de emotie die mensen zoeken. Uh, de reden dat mensen een app openen. Ik zal ze eerst alle vijf weer opnoemen en daar is ook ze 0.59u toelichten en uitleggen hoe ze werken en waarom ze werken. Nummer één is konden die motiveert.


Nummer twee is content die educatief is. Nummer drie is content die inspireert. Nummer 4 seconden die entertaint. En nummer vijf is content die connecties bouwt om welke reden dan ook. Jij je telefoon opent. Om een van deze 5.00u heen opent jij je telefoon. Eveneens vijf redenen ga jij op social media? En als ze weten dat dit de vijf beginselen zijn, dat dit de vijf stenen zijn die we moeten gebruiken om iets te maken voor een ander, wordt het opeens zo veel makkelijker en minder ingewikkeld.


Heel veel mensen zitten vast bij oké, wat moet ik maken, wat kan ik maken op zoom schrootjes gaal dat t te doen is voor mij, dat ik er genoeg tijd in kan steken en dat ik ook nog genoeg tijd overhoud voor andere zaken. En dan heb je deze vijf verschillende stenen en nu zie je opeens van oh maar je kan hier op bouwen maar ik kan ook een beetje hier op bouwen en hier op bouwen.


En deze vijf types zijn de basis voor elk huis. Zie je dus het huis? Ik noem het ook wel het komt in huis H. Dit is de plek waar je al je ideeën en al je inspiratie verzamelt om later te delen met je doelgroep. En je kunt ook wel zeggen dat dit de vijf stenen zijn van het content huis dat als wij iets maken en het valt niet onder deze vijf categorieën, dat wij een probleem hebben.

[05:25 – 10:04]

En vaak zien we dat de eentjes die het meest voorbijkomt en dat is nummer zes, dat het dus niet in deze vijf types content valt. Dan hebben we een probleem en vaak zien we dat mensen nog een zesde type hier aan toevoegen en dit is ook wel verkoop. Dit is een aanbod. Doen we er dan voor zorgen dat mensen van Google naar hun platform gaan?


H Wat bedrijven natuurlijk ook op deze manier gebruiken is aandacht verdienen op social. Moet op die manier die aandacht te verschuiven naar waarschijnlijk je website of een andere plek waar jij jouw publiek daar kunt vragen. Maar de reden dat iemand een social media er opent is niet om te kopen. Hij laat dat duidelijk zijn. Dat weet je ook elke keer.


Jezus midden er open. Denk niet van oh o ja, ik uh game met je rondkijken en uh als iemand mijn aanbod doet dan uh ga ik gewoon effe kopen. Nee tuurlijk niet, dat doet niemand. Dus kopen is niet een strategie die we moeten gebruiken om constant aandacht te kunnen verdienen, want dat werkt niet. Het is goed om dit te verwerken in je mix en op een gegeven met de mensen die je al langere tijd kennen te zeggen van hé, ik kan je nog beter helpen.


Hierdoor en mensen dan de mogelijkheid te geven om naar een plek te komen waar je ze beter kon helpen. Voor de mensen die daarvoor klaar zijn. Maar t moet niet n van jouw stenen zijn die de basis creren van je content omdat dit de reden waarom mensen terugkomen. Als je alleen maar praat over verkopen, verkoop, verkoop en dan gaat iemand niet bij je terugkomen.


Ok, we gaan even in op de vijf types content die we hebben besproken en N is konden die motiveert. Nou, dat spreekt voor zichzelf. Denk aan alle quotes die we zien, alle video’s die we voorbij zien komen van mensen die zeggen je moet dit doen, je moet dat doen, die uitleg geven die je een gevoel geven van dit motiveert mij om iets te doen.


Ja, dit soort content helpt ze om uit te voeren wat je wil uitvoeren. Soms dan voel je je ook gewoon niet zo lekker. Dan denk je ook ik heb effe die motivatie nodig en dan kan dat lekkers heen om even op social te scrollen en dit soort berichten te horen. En waarom dit een manier is van konden die mensen willen zien is dat het een bepaalde emotie oproept.


Wat het doet is het denk aan een station wat aan t begin benoemde is die je wel van A naar B. Content is de trein die je brengt van A naar B. Dus als wij ons slecht voelen of beangstigend voelen en we willen ons beter voelen of al wil een beter vooruitzicht, motiveren ze n manier om dat te bereiken.


Want motivatie verandert je emotie. En als wij onze content op zo’n manier kunnen vormen dat dat de trein wordt die de emotie verandert van iemand hebben we konden niet werkt h. En trouwens, voor alle vijf punten die ik hier benoem komt dat allemaal niet op emotie. En als ik ze even n afgaat wordt dat steeds duidelijker worden Steeds duidelijker zien van dat we niet een spel aan het spelen zijn van iets maken wat een ander alleen maar wil, maar dat we een spel aan het spelen zijn, dat we met emoties bezig zijn, dat we iets veranderen in iemand zelf, hoe iemand zich voelt en niet alleen maar dat iets leuk is, maar dat we verandering


brengen. Dat is wat je zo langzamerhand zult ontdekken. Konden die motiveert is dus een trein die ervoor zorgt dat iemand een emotie verandert. En meestal zoeken we dit stukje motivatie als we ons niet zo lekker in ons vel voelen en helpt het ons om dat stap weer overheen te zetten. En ik wil nu een stap maken naar punt drie, want dit is content die inspireert.


Heel vaak houden we motiveren en inspireren door elkaar heen. Maar dat zijn twee heel andere dingen. Motiveren is net als die man in de gym, weet je wel. Ik zie dan een man met een kaal hoofd voor me. Enorm groot, weet je wel. Zorg voor spierballen die zegt zie je aan nog twee mooie, nog drie mooi en doe het hier voor doel.


Doe het voor je toekomstige vrouw, voor je toekomstige familie, voor toekomst gaan zien blablabla. Dat is wat ik voor me zie als iemand die motiveert, wat motiveert doe het is betekent dat iemand iets tegen jou zegt en die duwtje om verder te gaan. Dat dat motivatie is. Het duwtje in de juiste richting. Konden die inspireert is Konden die een bepaald verhaal vertellen, maar die in jou zelf vraag getoetst hebben.


Deze konden zien we vooral heel veel voorbij komen in hoe nieuws dat is. Content waarin mensen praten over uh, hun successen, waar ze doorheen zijn gegaan en niet zozeer je zeggen wat mensen moeten doen. Dans mee motiveren, maar meer vertellen van hoe ze zelf dingen hebben gedaan en ervaren en wat daarin belangrijk is en wat ze aan de kant hebben geschoven of niet hebben gedaan of juist wel hebben gedaan.


En inspiratie zegt ook wel dat er iets in jou van binnen aan t verschuiven is. Als je zo’n boodschap hoort is dat niet alleen maar tegen. Ja, er wordt aan geschild en je voedt t uit. Maar dat er vanbinnen verandering plaatsvindt in een emotie H. Mijn motivatie zit vooral ok, de laatste push om door te zetten, maar bij inspiratie is het een verandering van hoe je naar iets kijkt, je geïnspireerd raakt door iets.

[10:04 – 15:11]

Dan steekt dat een vlammetje in jou aan. Dat is wat inspiratie is. En deze vlam, die kan je voeden en woede. Het doordat het zelf groot genoeg is dat je bijvoorbeeld aan de slag gaat of een verandering brengt. En dat is t verschil tussen konden, die motiveert en inspireert. Nou, dan gaan we even terug naar punt twee. Dus we hebben n drie nu gehad, twee konden die educatief is.


Nou dit is dus vooral de hout toe content. Hoe doe je iets? En ook dit alleen hout toe. Content is ook niet de manier. Je kan natuurlijk door beeld laten zien, door verschillende stappen, door een verhaal te schrijven. En heel veel mensen denken een houten kont dat dat heel erg specifiek is. Oké, hoe moet je dit doen? Checklist en klaar.


Nee, hout toe Content. Educatieve content kan door allerlei vormen en manieren zijn. Dat kan door een verhaal zijn. Dit kan door een één op één gesprek zijn. Dit kan door een video gesprek, door een telefoongesprek. Dat kan op allerlei vormen manieren zijn. Er is niet één formule die werkt en dat is het. En konden die educatief is wat zorgt dat.


De vorm hebben we natuurlijk net gehad over emotie speelt een hele grote rol in content. Ik keer wat van de emotie voor, hou toe content of educatieve content. De emotie die we hier verlangen en waar we naar op zoek zijn is we hebben een bepaald probleem, een bepaald pijnpunt. H Ze noemen dat de marketing. Ook in how to content duikt eigenlijk specifiek op in is zoeken.


Iemand heeft een bepaald probleem. Laten we zeggen jij bereikt niet de juiste mensen met de content die je maakt dat ze problemen met je hebben. Nou, als ik daar op inspelen en ik maak daar een post over van ok, wat zijn manier, hoe je t wel zou kunnen doen, welke verandering zou je aan kunnen brengen? Zal het jou enorm helpen om er wel te komen?


Dus je hebt eerst pijn over een bepaald probleem dat je maar niet opgelost krijgt. Dan komt er een poos voorbij denk je oh super, dat heb ik nu precies nodig. Je gaat de content doorlezen en aan t eind heb je een strategie om mee aan de slag te gaan en je voelt meer plezier. Heb t stukje angst dat t een stukje onzekerheid is nu een stuk minder weggenomen waardoor je een beetje beter voelt en dat wat houdt hoe content is.


Het speelt in op een pijnpunt en neemt het weg. In een andere aflevering heb ik t onderwerp behandeld pijn en plezier en houten content speelt heel erg hier op in en dat kijk nou ook even wat iemand pijn. En we zien vaak dat het nog vergroot wordt zodat iemand nog graag in de post wil aflezen wat nog graag de content wil doorlezen, maar t ie zich nu echt shit voelt.


En dan het toevoegen van plezier. Je geeft een oplossing en je geeft iemand de woorden die die nodig heeft. En je kan niet een stukje motivatie en inspiratie natuurlijk in verwerken. En hoe meer wij kunnen spelen tussen pijn en plezier, hoe groter waar je soort van dat gat kunnen maken. Wat iemand van A naar B komt, hoe beter iemand zich voelt.


En dat is de emotie. Wat hout ook content geeft. Dan komen we bij punt vier, komt dat ie entertaint. Nou dat kennen we allemaal wel. En alle grappige video’s, van de huisdieren tot uh de komedies tot mensen die korte, grappige video’s opnemen van hele herkenbare situaties voor op sociale media zien we dit trouwens niet heel veel gebeuren. Herkenbaarheid.


O, en dit spreekt eigenlijk voor zich. De emotie die we hier zoeken en krijgen is lachen. Ja. Lachen zorgt voor dopamine in ons hoofd en dat zorgt ervoor dat we ons goed voelen. Iedereen houdt van lachen en het is de simpele emotie die overbrengt met dat soort content. En ook dit is dus waardevolle content, want dit vooral met iemand zijn emotionele staat.


Het maakt impact op iemand omdat het wat waarde is. Waarde betekent niet op de lange termijn dat t altijd iets moet toevoegen, maar op het moment dat het emotie verandert. En natuurlijk, ik hou d’r wel heel erg van om content te maken op zo’n manier dat t op de lange termijn echt wat doet en dat mensen ook daadwerkelijk echt wat mee doen.


Dat is wel waar ik voor sta en ik in geloof en ik niet alleen maar content maak om de leuk. Maar konden die entertaint worden? Hoe mooi is het als jij een video maakt speciaal voor jouw doelgroep wat supergrappig is, waar je super veel tijd in heb gestoken. Niemand heeft echt een slechte dag. Iemand zit er echt doorheen en voelt zich slecht en heeft net een paar tranen weggepinkt.


En je gaat op social en je kijkt een video van jou en die in. Je voelt zich gewoon helemaal happy. Die moet lachen en je herkent het zo erg niet en die schiet in de lach en die kan maar niet stoppen en die kan maar niet stoppen. Ik weet niet of je dat had op gehad. Gebeurt niet vaak op zo zo moet ik zeggen.


Maar bij mezelf. Ik heb t misschien vijf keer gehad op één hand te tellen, maar dat zijn toch wel de bijzondere momenten omdat waarvoor je t doet, toch? Hoe mooi is het als zo’n persoon zo’n slechte dag heeft gehad en jij iets kan maken wat zijn emotie op zo’n manier veranderd, dan dat ie zich weer goed voelt? Oh, dat is toch mooi dat we dat met konden en kunnen doen.


En als laatste nummer vijf komt dat die connecties bouwt. En ook dit punt is enigszins logisch. We begonnen met social media. Eerst met het onderhouden van vriendschappen en connecties op doen, maar we zien dat social, die steeds meer trekt naar Dit is het leven wat ik wil zien. Dit is wat ik interessant vind. Dit is wat ik wil volgen, dit wat ik mooi vind.

[15:11 – 20:20]

En het wordt veel meer afgestemd op interesses dan het wordt afgestemd op vriendschappen en waar mensen graag mee communiceren. Het meeste doen we daar nu over. We gewoon met WhatsApp of we bellen iemand op, of we spreken mensen zelf. Maar social media wordt steeds minder de plek waarin we echt contact houden met met vriendschappen. Natuurlijk hebben we kijken of dit wel onze Fiat en we zien het leven van de andere voor ons.


Maar de meeste content die we consumeren is nu wel echt van interesse. Maar toch zoeken mensen nog steeds een stukje connectie op zo’n seminar. En het is logisch h. De reden waarom jij je social media app opende ze te kijken in het leven van een ander of om er geïnspireerd raakt gemotiveerd iets te leren. Entertaint raken en een sterke connectie opbouwen is gezien worden.


En stel je vriendin heeft en je heeft een story geplaatst over een bepaald evenement wat je supervet vindt en je reageert er op je bepaalde connectie. Of je hebt een iemand een hele lange tijd niet gesproken. Niet post opeens niet. Dan denk je oh wat tof en uh je reageert oneens, spreekt twee keer af of content die mensen bij elkaar brengt die een bepaalde cultuur bij elkaar brengen en denk je vooral in specifieke pagina’s.


Maar mens met een bepaalde interesse naartoe gaan die door elkaar met elkaar willen delen en Facebook groepen is hier een enorm groot voorbeeld van. Dit zijn echt konden die connecties bouwen die in die groep worden geplaatst om ze geheel niet wat wij leuk vinden dit waarvoor we staan. En in de die groep wordt connectie de basis van interesse.


En ook als we hier kijken ook in wat de emotie die verandert. Wat is de emotionele waarde? Nou, dat spreekt op zichzelf. Of je nou online of offline, wij doen men. Wij doen dingen graag samen met andere mensen. Niet alleen iedereen heeft behoefte aan sociale interacties en gezien worden en connecties opdoen. Onderdeel worden van een cultuur. Ik vind de middelbare school altijd een supermooi voorbeeld van.


Daar wordt joh gespeeld. Met status hoor ik er bij horken niet bij en je kunt constant dit gevecht zien Op de middelbare school van hoe werken bij Hoe kan ik mezelf laten zien? Hoe kan ik mezelf uitdagen op zo’n manier dat andere mensen me leuk vinden? En het zit in menselijk gedrag dat wij onderdeel willen zijn van een bepaalde groep mensen.


En dat voelt goed. H Anders doen we de moeite niet anders dan nemen de tijd om verhalen te vertellen. De reden waarom een verhaal delen met een ander als we iets hebben meegemaakt, waarom doen we dat? Omdat het beter voelt als iets moois hebt meegemaakt. Hoe fijn is het dan dat je dat je en je partner kan vertellen?


Hoe fijn is het dan als je t met je vrienden kunt bespreken? Het zorgt ervoor dat je vreugde nog groter wordt en die emotie spreekt voor zich. Dat zou kunnen delen in iets wat wij leuk vinden, interessant vinden als wat delen met een ander voor mensen, maar voor me houden om mensen die dezelfde interesse in hebben en hun daar reactie op kunnen geven.


Hoe mooi is dat? Hoe je voedt elkaar en je zorgt voor vreugde onderling en en het zijn is de vijf dingen waarom mensen naar social media komen en waar al mensen doen wat ze doen, is dit vooral het emotie. Dus als je start met het maken van content, kijk naar deze vijf bouwstenen en dit zijn de vijf bouwstenen om ons content moeten maken.


Ga je gang! Ik kan de onder nog dieper gaan en tuurlijk kijken naar emotie, maar deze vijf geeft een heel duidelijk beeld van ok, dit is waar mensen staan en dit is waar twee mensen kunnen geven en we kunnen emoties hier aan koppelen. Als ik moet aanraden hoeveel en wat je zou moeten gebruiken zou ik zeggen zorg dat je minimaal drie verschillende types in een mix heb, dus eentje misschien die educatief is, eentje die inspireert, entertaint of eentje die connecties bouwt en motiveert.


Welke combinatie je ook wil maken en wat net past. Ja, dat verschilt natuurlijk ook per bedrijf en hoe je social media insteekt. En dat is geheel persoonlijk voor iedereen. Maar zorg dat je meerdere types hebt, zorgt ervoor dat mensen de connectie met jou nog beter opmaken en dat je niet alleen maar n emotie opwekt om het zo maar te zeggen of verandert, maar dat je op verschillende doelen mensen kunt bereiken en vooral ook voor de bedrijven, voor de ondernemers onder ons.


Wij proberen uiteindelijk natuurlijk een product of service te verkopen wat iemands probleem nog beter oplost. En meestal betekent dit ook dat wereldbeeld enorm belangrijk is. Hoe kan ik een bepaald bedrijf of individu naar de wereld en zijn we het hier mee eens of waar staat deze persoon voor? Dus of je nu alleen content maakt die inspireert of educatief is, is het ook goed om te kijken of hoe kunnen we content die connecties bouwt die ergens voor staat, zodat mensen kunnen zien hij bij het bedrijf of deze individu?


Dat vind ik mooier dat ie doet, dat vind ik persoonlijk D Ik hou van deze aanpak en dit zorgt voor een stukje persoonlijke connectie wat er meer voor zorgt dat iemand makkelijker met jou in zee wil gaan. Op t moment dat die daarvoor klaar is en wil kopen. Neem controle als machinist en breng je volgers naar het gewenste station.


Stop met gewoon maar lukraak iets maken, maar gebruik deze vijf pillen seconden die motiveert content die educatief is konden, die inspireert, konden die entertaint of kill content die connecties bouwt je hoeveel zeges en dit zijn de Pillars. Dit zijn de bouwstenen die mensen zoeken. Bouw hier je content op en geef wat mensen willen. Breng mensen van A naar B zodat de jij de trein wordt die ze daar brengt en blijf verbeteren.

[20:20 – 21:08]

En dat is de manier hoe we content maken die waardevol is, die wat toevoegt aan leven van de ander en dat de definitie van waardevolle content is een toevoeging aan het leven van een ander en een toevoeging aan het leven van de ander gebeurt op emotioneel vlak altijd. Bedankt voor het luisteren en de podcast van deze week. Volgende week zijn we weer met een nieuwe podcast en ik hoop dat je hebt genoten, maar bovenal dat je er wat mee doet.