Aclix Podcast

#09 Content die anderen willen delen


Warren kopte één een basic weight cert terwijl de ander een zelfde shirt koopt, alleen is dat n naam op en er € 200 voor betaald.

[He, dit is Arnoud en dit is A drop of Ink]

[00:24 – 05:07]

Als je daar kijkt is het onderwerp eigenlijk heel erg duidelijk. De N. Die koopt geen shirt maar die koopt een stukje status terwijl de ander gewoon een shirt koopt. Wat het verschil waren voor het ene shirt? Bereid zijn om € 200 te betalen voor het andere shirt. € 5 betalen en t verschil laat heel duidelijk zien waarom wij doen wat wij doen en waarom wij bereid zijn om een bepaalde prijs te betalen.


Je moet content vergelijken, net als een duur kledingmerk. Mensen die dat kopen, die lopen de graag mee op straat en laten ze aan andere mensen zien He, dit is wat ik belangrijk vind. Ik hoor bij deze cultuur. Ik hoor bij deze groep mensen. En als we content delen op social media doen we echt precies hetzelfde. Ha, mee! Ik vind dit belangrijk.


Ik vind dit leuk. Ik vind dit goed om te delen. Hier sta ik voor. Deze twee zijn eigenlijk precies hetzelfde en de reden waarom iemand iets deelt op social media en de reden waarom iemand content wil delen is omdat het iets vertelt over m zelf. En dat wordt vandaag over gaan hebben. Ik hou zelf heel erg van kleding en mijn kledingkast.


Die zorg voor en ik heb een hele grote collectie. Juist omdat ik t dus erg belangrijk vind hoe ik eruit zie, hoe ik mezelf presenteer en het ziet wat ik leuk vind en graag mee bezig ben. En kledingmerken spelen hier natuurlijk op in die zeggen he, ik hoor bij deze groep mensen of he ik sta voor deze groep mensen.


Wil je erbij komen? Ik heb dit en dit gemaakt en iedereen ontwikkelt op een geven moment een eigen smaak. En ik ben ook gegaan van heel erg. De street werd content weet je wel, met kapotte broeken en dure shirtjes naar nu was dat meer zakelijke kant en een nette kant. Zo zie je ook dat smaken veranderen, maar vooral de duurdere kleding.


De duurdere merken. Die spelen heel erg in op het feit van je koopt geen shirt, je koopt een stukje cultuur, een stukje status. Het Denk aan Louis Vuitton. Op t moment dat iemand Louis Vuitton heeft, kun je direct zien Het is Louis Vuitton. De print die ze hebben gemaakt en dat ze dat elke keer toepassen met de blokjes op al hun tassen, spullen, kleding, noem maar op.


Op t moment dat jij Luton ziet zie je meteen het Louis Vuitton. En dat is waar het om draait. Want als jij op straat loopt en mensen die je voorbij lopen dat ze direct kunnen identificeren. Dit is Louis Vuitton en dat een associatie onstaat. Heel deze persoon is rijk of die vindt dit belangrijk. Die komt uit een hogere klasse.


Dat is wat we willen overbrengen en dat is het gevoel wat er bij andere mensen willen neerleggen is dit zijn wij. En Luton speelt daar heel slim op in. Juist omdat aan de buitenkant heel erg herkenbaar maakt van h. Dit wat het merk is en in één oogopslag zie je het. Gucci doet precies het zelfde hier in die drie kleuren.


Je zorgen dat voorheen dus de Gucci hoef je niet over na te denken. Die Rose Satin zit gewoon in je hoofd en dat is wat ze gebruiken om dat stukje status te geven aan mensen die het kopen. En dat is wat het het waard maakt om € 200 voor een shirt te betalen. € 3.000 voor een tas, € 5.000 voor een winterjas.


Mensen zijn bereid om te betalen omdat het stukje herkenbaarheid de aan ziet dat het een verhaal vertelt. Het is net alsof je een normaal verhaal vertelt van wat je die dag hebt meegemaakt en je hebt iets bijzonders meegemaakt. Die nieuwe ervaring. Het was supertof, hebben erg van genoten. En wat je dan graag doet op zulke momenten dat je deelt met anderen.


Waarom? Omdat verhalen altijd beter voelen als we delen met anderen. Zo sterk waar mensen elkaar. Het voelt goed om te vertellen over wat we hebben gedaan, wat we hebben meegemaakt, ons menselijk karakter. Wij mensen delen graag constant wat we hebben gedaan. Wie weet hij in wat we belangrijk vinden? En kledingmerken spelen hier op in. Maar ook met jouw content kun je hier gebruik van maken en kun je mensen een stem geven.


Waarom wil iemand iets delen op social media? Het eerste waar ik aan moet denken dat het direct Instagram Stories, omdat ik merk dat daar het meest wordt gedeeld. Omdat het niet iets direct is op je pagina zelf, maar iets dat 00.00u blijft staan en waarin mensen veel makkelijker vertellen van heet dit wat ik belangrijk vind, dit is waar ik voor sta en wat ik daar hiervoor voorbij zie komen is quotes die voorbijkomen.


Grappige video’s, inspirerende video’s, mensen met een specifieke mening. Als je zelf even afvraagt waarom delen mensen dit of dat nou op Stories is ook een gewone content op een pagina, op een website. De reden dat het is vooral op social media is goed stukje status H. Hoe wij nu social media gebruiken is we laten de mooiste kans voor onszelf zien.

[05:07 – 10:08]

De mooie vakantie tripjes, de dure etentjes die we hebben gehad, de unieke ervaringen laten we de beste kant van onszelf zien en dat wat op social media doen. En dat is ook wel onderzoeken, dingen delen. We vertellen van hey, net als dat kledingmerk van hey dit wat ik belangrijk vind. Dit vind ik grappig. Misschien vind jij t ook grappig en dan wordt er een associatie gecreëerd en die persoon omdat die die post heeft gedeeld van oh die bent grappig je me laten lachen Of je hebt een quote gedeeld die je inspirerend vindt en mensen zeggen oh wauw, dat super gaaf!


Dat is mooi en dat is waarom je doet. Je doet het om het stukje. H Dit is waar ik voor sta. Dit is wat ik belangrijk vind. En je hoopt dat mensen de vrienden die op social media daar op reageren en dat je die connectie nog dieper kan maken omdat je nog meer kan vertellen. Dit waarvoor ik sta.


Dit vind ik belangrijk en we zien ook dat quotes de meest gedeelde vorm zijn van content. Ook wel dat het natuurlijk erg makkelijk is. Het vertelt niet heel erg veel. T Is niet per se specifiek waardoor mensen de paus van worden, maar t verteld wel emotie er zoals al vaker over hebben gehad. Emotie is de de reden waarom we doen wat we doen en quotes kunnen heel erg mooi aanhaken op emotie door de woorden die we gebruiken.


De mening die we gebruiken, door ervaringen die hebben meegemaakt, die herkenbaar zijn. Daarom zie ook dat quotes de meest makkelijke manier zijn en de meest voorkomende manier om content te delen waarin we vertellen van heel iets hoe we voelen. Dit is waar ik thuishoor. Ok, dus als we nu weten dat als we content delen dat het gaat om vooral op social media, om status, omdat we willen vertellen het iets wat waarin we belangrijk vinden dit is waar wij voor staan, is het ook keurig duidelijk.


Wat voor konden we niet delen? Stel je volgt een pagina die praat over vreemdgaan, over hoe je ermee om moet gaan, over dingen die iedereen zijn gebeurd. En stel je op zoiets meegemaakt? Dan is het niet zoiets van ha, ik ga een post die zo’n persoon heeft gemaakt delen. De reden waarom ik dat niet doet is omdat het iets vertelt over jou als persoon.


En het geeft geen status. En zeker niet op zo’n seminar waar alles juist draait om het perfecte beeld en perfecte plaatje. Zulke komt dat wordt totaal niet gedeeld en op is. Oké, ik onder druk van ik ook niet gereageerd. Moet je maar voorstellen dat je een vriend ziet van hey die heeft die daar en daar op gereageerd. Je ziet dat het als het bij dat soort content over het de donkere kant zo kan je t maar noemen over depressie, over eenzaamheid.


Zulke dingen zien we dat op Social mile niet veel worden gedeeld tot een zekere mate. En juist ook omdat dit dus niet de beste kans van onszelf laat zien. Ok, als we dus weten waarom iemand iets deelt, dus vanwege het stukje status en het iets vertelt over die persoon en we weten waarom iemand dit wil doen op social media.


Omdat het veel meer draait om een wereld van status en we veel meer bezig zijn met de meningen van anderen. Hoe kunnen wij dan content maken die daaraan voldoet? Hoe kunnen wij content maken die iemand inspireert, waardoor die zoiets wil delen of waardoor we zo direct z’n hart kunnen raken dat iemand zegt wauw, dit vind ik zo mooi, Dit past zo mooi bij mij dat ik het wil delen of ik vind het zo grappig.


Ik kan niet stoppen met lachen en ik doe het met andere. Als we dat voor elkaar krijgen of dat kunnen doen, dan kunnen we natuurlijk nog zoveel meer mensen bereiken en zoveel meer impact maken met wat we doen. Er zijn een aantal punten waar je content aan moet voldoen die ik met je wil bespreken en die laten zien van h.


Dit zijn de punten die we mee moeten nemen om in die onderste laag te komen waarin iemand zegt ok, dit stukje wil ik pakken en dan wil ik aan de rest van de wereld laten zien dit waarvoor ik sta. Net als een kledingmerk. Dus als je kon wil maken dat andere mensen delen. Onthouden dat je altijd hetzelfde doet als een kledingmerk, Dat je mensen een reden moet geven om dit stukje te willen delen.


Het moet één van de volgende eigenschappen bevatten Niet allemaal, maar één van deze eigenschappen kan al voldoende zijn. En natuurlijk denk ik hoe meer je het op elkaar opstapelt, hoe groter de kans dat je er iets mee kan. Maar je moet het sowieso in ieder geval. Één van deze kenmerken moet het sowieso hebben om ervoor te zorgen dat iemand zegt he, ik wilde delen met de ander.


Dus als je wat maakt moet het aan n van deze elementen voldoen. En één daarvan kan zijn het herkenbaar maken en je ziet die filmpjes met pio. Wie herken je dit of als dit, dit en dit gebeurt je? Dat zijn allemaal triggers die ervoor zorgen van how he. Dit is misschien iets wat herkenbaar is of h. Misschien heb ik dit ook gehad.


Tweede punt waar het aan mee kan voldoen is een uitgesproken mening. Ergens voor staan, een bepaalde groep die ergens in gelooft en jij bent een microfoon is. Denk aan de vroegere tijden toen de vrouwen niet mochten stemmen dat er n iemand opstond en zei van ik ga dat niet meer langer zo nemen en ik ga ervoor zorgen dat er mogen stemmen.

[10:08 – 15:04]

Deze persoon die sprak voor de vrouwen en die was degene die opstond en zeg ik neem actie en dat is waar een heleboel vrouwen achter gingen scharen en op een gegeven moment zei de voor zorgt dat vrouwen stemrecht kregen zoals jij de stemmen kunt zijn voor een hele groep mensen als jij. Je durft uit te spreken wat andere mensen niet durven uit te spreken of jij kunt uitdrukken in woorden wat anderen niet kunnen uitdrukken in woorden van anderen, moeite mee hebben, dan kunnen we natuurlijk een hele mooie microfoon zij en kunnen we betekenis geven aan die mensen die normaal gesproken niet zelf hun mening op die manier durven uiten of willen uiten of wat dat


ook mag zijn. En dat is wanneer we delen, want delen is veiliger dan het zelf uitspreken. En de meeste mensen die op social media zitten zijn gewoon personen die niet zozeer content maken, maar meer consumeren. En de gewone personen die inderdaad de fotootjes die filmpjes uploaden van hun mooie leven en voor de rest content consumeren voor die persoon is zomaar content maken of praten over bepaalde concepten of ideeën of gevoelens.


Ze zien niet zo snel iets wat je doet op social. Als gewoon persoon kick als bedrijf of als je een grote door heb, gebruik ik het als middel. Maar de gewone persoon die zit er gewone op, die scrollt door en die maakt dingen niet zelf. Dus het is makkelijk om dingen te delen. Dus als jij iets kunt uitspreken, iets ergens voor kunt staan waar een ander niet zo snel komt, het over zou maken, kunnen we al heel snel in de positie komen waar iemand zegt wow, dit is mooi!


Wauw, de stof. Ik herinner me nog dat ik afgelopen jaar een post heb geschreven over het stuk te ondernemen en het was over de Dag van de Ondernemer en over hoe ondernemers zich kunnen voelen en hoe ik daar naar keek en wat ik naar hun toe uitsprak en hoe mooi ik het vond waarmee ze bezig waren. Ik sprak een beetje mijn hart uit hoe ik mezelf voelde en wat ik om me heen zag gebeuren en niet boos werd, enorm veel gedeeld en volgens mij alsnog de meest gelijkt te gesteld die ik ooit heb gemaakt.


Maar het is super tof om te zien dat als ik n keer zo’n post maak en ik me zo uitspreek waar wat ik voel en wat anderen ook kunnen voelen en wat ik belangrijk vind en dat er op n hele groep mensen achter kunnen scharen en zeggen wauw dit vind ik ook zo wow, dit is mooi en het wordt gedeeld.


Mensen delen die boodschap die reageerde onder die willen iets meer, het maakt iets los. Natuurlijk kun je zeggen ok, je hebt maar de mooi kan je toch gewoon content maken die iets losmaakt? Ja, maar dat moet wel specifiek zijn voor een bepaalde groep mensen. En je moet die groep zo goed kennen dat je die gevoelens kunt uitspreken voor een ander.


Dat wat de ander in zich houdt, dat jij dat kunt uitspreken. En dat kan alleen als jij of zelf in die groep bevind en je heel goed weet hoe andere mensen zich voelen omdat je de zelf ook bent. Of je moet je doelgroep zo goed kennen en die groep zo goed weten dat je dit voor hun kunt zeggen omdat het anders normaal gesproken natuurlijk helemaal niet gaat werken.


Ok, dus je content moet voldoen aan of heel erg herkenbaar zijn of uitgesproken zijn kan toch ook een combinatie zijn van een twee? Een derde kan een inspiratie zijn. Nou inspiratie heb natuurlijk al kort even over gehad. Dat kunnen zijn de quotes, de mooie filmpjes, de momenten, de gestileerde kamers die je interessant vinden en waar je helemaal dol op bent.


Inspiratie is een vorm van gevoel overbrengen. En stel je ben geïnteresseerd in voetballen en ik kijk heel veel content over voetballen en ik ben helemaal te gek van spitsen en hoe die een bepaald doelpunt scoren. Nou, op t moment dat ik een comment voorbij zie komen waarin ik n doelpunt voorbij zie komen wat ik helemaal geweldig vind of heel erg gaaf vind of bizar vind of iets wat normaal gesproken niet voorbij komt.


Dan denk ik oh ja, dat weet je wel, dat moet ik delen. De stof. En doe ik dat dan met de intentie van ik vind het zelf tof en ik wil het delen ja, maar ook deels dat je benieuwd bent naar t Ja, wat gaan andere mensen hiervan vinden? Ga ik andere mensen hiermee raken die dit ook interessant vinden?


Dat heeft een dubbele lading. T Is niet alleen voor jezelf, maar t is ook alle vrienden die je hebt. Je Je hoopt dat dat dat ook iets los maakt, maar in ander anders deel je het niet. T Is niet alleen, maar t vertelt iets over mij, maar je hoopt dat iets los te maken bij een ander. En inspiratie kan natuurlijk van alles zijn en dat is ook weer heel erg specifiek en afhankelijk van de doelgroep wat iemand leuk vindt en interessant vind.


En daar komt bij de laatste, dat is status. Deze spreekt denk ik wel voor zich uit. Denk aan je hebt een klant geholpen en je hebt een foto gemaakt en je hebt me n of andere prijs overhandigd als bedrijf en je tijd die persoon n waarschijnlijk n 99% zal deze post her delen. Want wat gebeurt er? Het is een stukje status, iemand zich haken wat bereikt en hier je wordt getikt in een in een story in.

[15:04 – 19:00]

Je deelt het dan zelf ook in history of je deelt het zelf op je pagina of je schrijft er zelf een stukje over. Waarom? Omdat t jouw beeld verbeterd. Het natuurlijk waar social media ook continu om draait. Denk aan Linked in, Iedereen praat over wonen heb ik een nieuwe baan. Ik heb deze nieuwe master gedaan. Ik heb deze nieuwe cursus gevolgd.


Ik ben nu hier. Ik heb dit breid, ik heb dat, breid continu. Waar ben ik? En wat het volgende stukje wat ik ga laten zien. Wat status. Mensen willen status delen. Als jij even met je vrienden ergens naartoe gaat. Je zit op een lekker terrasje en iemand bakt een supermooie foto van jullie drie, gezellig, gooit het in de stories, gooide t online en die anderen die delen t die niet zo’n mooi voorbeeld hebben gemaakt of die d’r niet zo van zijn, maar die t wel een mooi moment vinden want dat geeft een stukje status dat laat zien he.


Kijk hoe mooi mijn leven is, kijk wat ik aan het doen ben, kijk wat ik bereikt heb en dat is iets waar we constant mee bezig zijn. Kijk naar mij, ik en naar Maaike en naar mij. Wat kan ik bereiken? Ok, dus waar moet content aan voldoen om ervoor te zorgen dat mensen t willen delen? Het is dus n t kan herkenbaar zijn.


Twee. T is uitgesproken een uitgesproken mening, een uitgesproken emotie, een uitgesproken kant die mensen normaal gesproken niet zien. Het kan je iets zijn wat inspirerend is voor een bepaalde groep mensen waar mensen mee bezig zijn. Wat mensen belangrijk vinden of viert, kan inspelen op t stukje status. Wat iemand de beste kant laat zien, waarin andere kunnen zien van hee deze persoon heb dit mooie leven heeft dit bereikt heeft deze bezittingen h.


Denk ook aan alle toertjes die je maakt, alle vakanties die je neemt, de dure dingen die je aankoopt, allemaal staat zes dingen. En dit zijn de vier elementen die we kunnen inzetten om content billboard te maken en waarin we voor iemand kunnen spreken. Waar iemand zegt Wow, dit vind ik tof, dit spreekt mij aan en ik wil hier iets mee gaan doen.


Deze vier lijken heel erg makkelijk, maar om dit echt te kunnen beschrijven en dit echt doeltreffend te kunnen inzetten moet je heel goed weten voor wie het is. Je moet heel goed onderdeel zijn van de doelgroep. Je moet heel goed begrijpen hoe dat stukje cultuur in elkaar zit en hoe mensen bepaalde herinneringen hebben die jij ook misschien ook hebt.


Of jij misschien niet hebt. Zodat mensen dit stukje willen delen of dat stukje status m aan andere mensen wil laten zien. Dus het kan alleen als je super specifiek ben. Als je probeert iedereen te bereiken, bereik je niemand. Vooral niet met konten. Die mensen willen delen. Want konden die mensen willen delen. Specifiek. Daarom delen mensen het. Je hebt iets meegemaakt wat niet iedereen heeft meegemaakt.


Of het is een stukje status. Een vakantie waar nooit iemand naartoe is geweest of een plek waar nooit iemand naartoe is geweest. Of een quote die jij supergrappig vindt. Het komt allemaal neer op een persoonlijk punt. Dus deze vier kun je wel inzetten, maar als je niet specifiek bent en je probeert alles heel erg breed en ze wil ook mensen aanspreken, zul je niemand aanspreken.


Dus dit werkt alleen als je nog specifieker bent. Nog dieper in durft te duiken en je heel goed weet voor wie het is. En als je die basis hebt staan, dan kun je deze vier gebruiken en op die manier kun je andere mensen gebruiken om Jan content bij meer mensen te brengen en meer mensen te interesseren in wat jij doet en op die manier Jan boodschap en impact te verspreiden en nog meer mensen kunt raken.


En ik geloof dat we hier gebruik van kunnen maken en dat we dit mogen doen. Dat we iets mogen maken voor een ander wat een ander wil delen omdat dat ook voor die persoon waarde is. Dan moet je even voorstellen. Dus niet alleen jij word er beter van, maar die persoon die t kan delen met andere die wordt er ook beter van.


Daarom deelt dit een deel is een eigen keuze. Bedankt voor t. Luister naar de aflevering van deze week. Ik hoop dat je er wat van hebt geleerd, maar bovenal dat je er wat mee doet.