Aclix Podcast

#10 De paarse koe


Weet jij nog wat jij aan het doen was op 11 september 2001, toen er twee vliegtuigen in een World Trade Center vlogen? Die vraag kun je vast beantwoorden, maar weet je nog wat je de dag daarvoor deed? Op 10 september 2001.

[He, dit is Arnoud en dit is A drop of Ink]

[00:31 – 05:18]

Gek is dat, dat je precies kunt onthouden wat je die dag deed, ook al ben je geen Amerikaan omdat je niet Amerika, toch weet je precies wat je die dag aan het doen was, omdat die gebeurtenis zo’n impact op je maakte.


En dat is wat emotie met ons doet. Het zorgt ervoor dat we zo veranderen van ons patroon en dat we ons zo anders voelen. Dat waar herinnering creeren en dat we zelfs nog weet dat we die dag deden. Maar als ik vraag wat je de dag daarvoor deed, dat je geen flauw idee hebt en dit laat zien wat de kracht van emoties op, op herinnering, herinneringen, hoe we ons voelen en hoe we alle dingen kunnen terughalen.


Als ik je nu zou vragen om terug te denken aan n van de mooiste momenten van je leven, dan zou je waarschijnlijk terug denken aan hoogtepunten, aan de punten waar je de meeste emotie doormaakte en de mooie momenten. Misschien de mooie vakanties, je huwelijksdag. Je moment dat je een kind kreeg. Of dat je je diploma behaalde. Of dat je je slaagde voor een groot onderzoek wat je hebt gedaan.


We zien is dat deze twee samen ervoor zorgen dat we een herinnering creëren en dat door emotie en door gebeurtenissen een koppeling wordt gemaakt waardoor we ons goed voelen of minder goed voelen. Als we kijken naar platformen, zo steekt ook in sugar mules op YouTube shorts zien we dat de jeugd worden ingezet op soort for content en dan vooral de video kant.


En we zien dat hier vooral trends voorbijkomen. En dit zijn net zoals normale trends, korte gebeurtenissen of korte vormen die worden gedeeld door mensen die mensen leuk vinden. Iedereen voegt zijn eigen niche daaraan toe, z’n eigen sausje eraan toe, om zo aandacht verdienen van een ander. En net zoals je de fitness binnen had die toen iedereen kocht en iedereen had, is dit dezelfde manier alleen dan door content.


En probeer door hetzelfde stukje te maken ook hetzelfde stukje aandeel van aandacht te krijgen. Natuurlijk super interessant omdat als iets trending is, zeker op meevaren op de golf om het zo maar te zeggen, kun je natuurlijk gebruik maken van de aandacht die er is en kun je dat omzetten naar een manier om te groeien als bedrijf, om volgers te krijgen of om connecties te maken.


Al is het een nadeel aan, want wat er gebeurd is, daar wordt heel veel content gemaakt en er wordt zoveel gemaakt over hetzelfde onderwerp met dezelfde trend. Waarschijnlijk onthoud je je niet teveel van. Misschien lag je twee drie keer en dan tien keer. Als je de trend tien keer hebt gezien, dan heb je zoiets van ok, t is voldoende en dan misschien een dag later komen er nog drie vier voorbij met een grappige variatie waar je dan om moet lachen.


Maar dat is het. De content die je voorbij zag komen die. En misschien is dat de eerste geweest die die verandering heeft gemaakt, maar de rest is eigenlijk allemaal herhaling geweest en heeft niet zoveel bij je losgemaakt. Het is misschien die eerste post die ervoor zorgt dat je die iets van onthouden en die je emotie op zo’n manier verandert dat je opeens keihard moest lachen of kruik moest huilen.


Of de junior geïnspireerd werd of gemotiveerd. Dat je je een hele connectie voelt met iemand. Maar degenen die daarna kwamen en daarna kwamen, daarna kwamen die hebben ik nu zelfde effect niet gehad. Omdat iemand meevaart op een trend en iemand die de trendsetter is, is diegene waar de connectie begint en waar de meeste emotie wordt gevraagd. En daardoor wordt het steeds minder, minder, minder, minder.


Net als een golf die begint, die begint heel groots in hoe het zit. Klein in klein, in kleiner en kleiner. En dit is dus een deel van de formule. Als we kijken naar de formule van content, zeg ik altijd dat je uit twee dingen bestaat is aandacht verdienen. Daar begint het allemaal bij. Want als je geen aandacht hebt, dan kom je niet zo ver.


En iemand een bepaalde ervaring geven die een ander niet kan geven. En die twee zorgen ervoor dat je na een emotie creëert dat je er misschien een volger bij krijgt. Dat je misschien de aandacht verdient van iemand zo dat iemand jou een product koopt of welke kant dat er ook op mag gaan. Maar het zijn deze twee dingen die dan uiteindelijk ervoor zorgen dat je een verschil maakt en dat je niet zo bent als de rest.


Net zo als die andere mensen die al die trends nadoen en meegaan Met die flow is het puur om aandacht te verdienen, maar ga je naar elk account, ga je allemaal checken wat er gebeurt. Waarschijnlijk niet omdat t geen eigen toevoeging heeft. T Is niet speciaal en niet uniek. En daar is t verschil van. Trends Trends worden vooral gebruikt om aandacht te verdienen, wat heel erg gericht is op de korte termijn en dat we, hoe de meeste mensen ook naar content kijken.


En een social media is zoveel mogelijk volgers krijgen zo puur mogelijk lijkt. En op die manier meten we hoe succesvol we zijn, terwijl dat eigenlijk helemaal geen goeie maatstaven zijn. Maar goed, dat is een andere discussie voor een ander moment. Maar we missen dus het Nog een stukje toevoegen in de emotie van nu en dat is de formule voor succesvolle komt.


Dat is dus aandacht trekken, een patroon doorbreken plus een toevoeging geven op een unieke eigen manier. Ik zeg het altijd op zo’n manier dat het iets is wat anderen heel moeilijk kunnen kopiëren. En dan moet je denken aan bijvoorbeeld het programma Wie is de Mol op tv. Als je kijkt in dat programma, hoe het is ingestoken, wie allemaal meedoen, de opdrachten, de verhaallijn.

[05:18 – 10:05]

Zoiets is heel moeilijk te kopieren, is een heel uniek concept en dat is waarom het zo goed werkt. Het een van de weinige programma’s die elkaar terug komt, waar zoveel Nederlanders naar kijken zodat het concept hoe het bedacht is, hoe het in elkaar gestoken is, hoeveel waarde d’r is ingestoken om het zo maar te zeggen is dat mensen het waard vinden om t elk jaar te blijven kijken.


En dat is zeker weten waardevolle content. En daar kunnen we superveel van leren.


Dat we kijken naar Wie is de mol? Creëert een bepaalde emotie. T Is een spanning dat je gaat uitzoeken wie de mol is. En natuurlijk wordt in de editing heel vroeg of vreemd h. Om ervoor te zorgen dat dit gevoel wordt opgewekt. Maar t is deze ervaring, die emotie die je ervaart op t moment dat je Wie is de mol speelt, dat je mee kan spelen, mee kan raden.


Uh, dat je geheimzinnig zelf geheimzinnig gaat worden en dat je kan concurreren met je familie en vrienden. En alle lading die daarbij komt kijken zorgt ervoor dat t programma maakt. Want dat maakt. Dus t is niet alleen de aandacht verdienen. De voor show die Wie is de Mol doet de korte advertenties die ze wel eens hebben geplaatst en ze kondigen dat natuurlijk altijd goed aan omdat t programma is wat goed werkt.


Dus de zender zelf ook. Die is op tijd met zeggen van hee jongens, wie is de mol? Komt er weer aan. Natuurlijk voor kijkcijfers. En daar begint het bij. Dus je kan dan wel heel veel aandacht verdienen, maar op moment dat t programma zelf niet goed zou zijn, zoals Wie is de Mol? Dan zullen t mensen ook weer snel afhaken.


Dus deze twee zijn essentieel om ervoor te zorgen dat je content maakt op zo’n manier dat de succes heeft die je zoekt. Je kunt er ook wel naar kijken alsof je naar een pretpark gaat moment je in een achtbaan instapt en je staat in de rij hoe het om bij je de spanning en voel dat je de in zit en je helemaal te keer gaat.


Vooral de eerste keer heb ik dat altijd als je in een naar attractiepark gaat en je gaat in de eerste. Laten we zeggen heftige achtbaan, maar als het soort van altijd nog weer even wennen of zo, of de inkomen komen dat je uit die achtbaan in gestapt, dan is je hele emotie al nee, je merkt dat je allemaal adrenaline in je lichaam heb, je hebt dopamine, je voelt je goed en t is een hele rush en zo meer.


Je kon dat ook zien dat op t moment dat iemand jou content consumeert en dan hoeft het niet per se die emotie te zijn, maar t idee is dat je van iemand die eerst een bepaalde staat was door de achtbaan op een nieuwe plek brengt en dat die in een compleet andere staat is. En dat is t moment wanneer we content onthouden dat wanneer content waardevol is of dit nou motiverend is, inspirerend of we die iets van leren, of we iets moeten laten lachen of dat we connectie maken met anderen.


Welke vonk het oké is. Dit is het doel van wat content is, welke vorm dan ook op social media. Door je blogs, door je video’s, op tv, lang een vorm op YouTube, soort op korte vorm, welke vorm dan ook is. De reden dat iemand terugkomt of verder kijkt is een stukje emotie. Dat kun je vast op mooiste terugvinden in die filmpjes.


Althans, dat merk ik bij mezelf. Als die filmpjes waren mensen teruggegeven aan andere mensen waarin ze onverwachts geld geven of hulp bieden. En soms kan ik wel even naar de video’s kijken en dan echt lekker janken en voelen wat die mensen voelen. Ja, en dat is een heel mooi voorbeeld van wat content met iemands emotie kan doen en hoe je iemand kan voelen en ik vind dat altijd zo bijzonder dat je op zulke momenten kan voelen hoe t voor een ander is om iets te ontvangen wat je niet verwacht en dat je een ander helpt zonder dat iemand daar om vraagt en hoe mooi dat is.


Maar ondertussen heb ik t ook als ik van die video’s zie dat mensen driehoog op die kranen lopen die daar helemaal op kicken. Of langs een raam op een heel hoog gebouw gaan klimmen, dan ga ik gewoon zweten in m’n handen of voeten. En nu ik erover praat, voel ik t al een beetje. En dat is wat emotie met ons doet.


Het is dat we ons zo kunnen inleven in wat er gebeurt, of iets zo herkenbaar is, of we zo meegaan met de verhaal dat t kunnen voelen en dat dan emotie verschil plaatsvindt van voordat we naar die content gingen en daarna. En dan kan je jezelf afvragen Arnoud, wat moet ik hier dan precies mee doen? Ik heb deze twee segmenten aandacht verdienen en unieke content maken en emotie brengen.


Maar hoe doe ik dit daadwerkelijk? Hoe voeg ik deze samen? En hier heb ik een mooi woord voor en dat noem ik de paarse kool. En de paarse koe is precies wat het illustreert. Het is die koe die opvalt tussen de rest die anders is, die tussen de gewone koeien in staat en direct de aandacht trekken. En op t moment dat je die koe gaat melken om t zo te zeggen dat er geen witte melk uit komt maar paarse melk en dat dat heel erg zoet en goed smaakt.


Zo moet je het maar even zien. Dat is dat t niet alleen de aandacht trekt onder alle andere koeien die je ziet, maar ook dat t levert op een manier die je niet verwacht en iets unieks brengt wat een ander graag wil ontvangen. En als je die twee combineert, hebben we iets waar andere mensen bij terug willen komen wat in t licht staan.

[10:06 – 15:13]

Dus hoe maak je deze twee dingen? En is het dan bijvoorbeeld slecht om gebruik te maken van trends in dit is het een grote discussie die ik met andere content creators heb van is dit iets wat je moet doen? Ik vind dat altijd lastig, maar mijn uitgangspunt is dit trends kun je heel mooi gebruiken om te begrijpen hoe aandacht werkt en om aandacht te verdienen van een ander.


Op een minnetje zoeken, content maakt en iemand volgt je daarom of meer wol. Mensen kijken je content is het niet om wat jij heb gemaakt, maar om om het idee of het proces wat een ander in kaart heeft gebracht en jij maakt gebruikt van het idee. En je moet je voorstellen. Juist als bedrijf wil je natuurlijk op social media zijn om aandacht te verdienen van een ander en jan bedrijf te weerspiegelen.


En jouw bedrijf is uniek. Je wil laten zien dat jij de beste bent in wat je doet. Je wil laten zien dat jij door komt. Dat marketing niemand anders kan maken omdat je je in bedrijf ook iets maakt wat iemand anders doet. Maar als je constant alleen maar gebruik maakt van trends, alleen maar kopieert wat andere mensen doen en meevaren op die golf, maakt dat die niet uniek en creëert dat niet een herinnering?


Creëert dat niet een emotie die jij zelf hebt neergezet? En er komt geen link met jouw merk alleen? Hier komt een link met de trend die wordt gezet en je moet dus goed bij jezelf nadenken van wat het uiteindelijke doel is. Het eigenlijke doel om een merk op te zetten dat je zo smile gebruikt om te weerspiegelen? Of is het puur alleen om aandacht te verdienen en hopen dat er iets mee gebeurt?


Ik denk dat het goed is om te kijken naar dit onderwerp en te zien van ok, wat kunnen we met trends doen en hoe kunnen het inzetten op een manier dat het iets toevoegt? Hoe kunnen het onderdeel maken van iets dat t we wel een emotie kunnen toevoegen die ons bedrijf wel uniek maakt? En moet er dan überhaupt een trends zitten of niet?


Ik denk dat trends erg inspirerend kunnen zijn en heel erg goed laten zien waar mensen nu mee bezig zijn. Wat mensen grappig vinden en dat je daar ook door kan borduren. En ik denk dat we daar de kansen vinden dat als wij niet meegaan op de golf, maar wij de golf kunnen creëren. Dat is waar we verschil maken.


Dat we niet altijd de tweede, derde, vierde, vijfde zullen zijn, maar dat wij een keer de eerste zijn. Omdat we begrijpen hoe trends werken. Onze doelgroep werkt. Ik denk dat we daar onze focus op moeten leggen. Want alleen op die manier kunnen onze passies co-creëren. Want als we altijd maar meevaren, als we altijd maar kijken naar wat anderen doen, is het nooit van onszelf, is het nooit ons eigen gevoel wat wij 100% kunnen overbrengen, wil graag een nieuw segment willen aankondigen.


Dit zijn de vragen en ik wil een plek creëren waar we jullie vragen kunnen stellen en ik vraag kan behandelen die ik heb gekregen om mijn visie daarop te geven en mijn uitleg daarop te geven. Manier dat jullie het kunnen begrijpen en dat je hier iets mee kunnen doen. En ik weet dat er heel veel vragen zijn en wekelijks krijg ik ook in doen voor vragen en ik dacht er is geen betere plek om deze te behandelen dan hier.


Dus aan t einde van elke podcast wil ik je een vraag of meerdere vragen gaan beantwoorden en jullie meenemen in mijn mening en mijn kijk hierop om zo jullie gedachtegang misschien te kunnen lezen. En misschien dat als jij met ook met deze vragen zit dat je er wat aan hebt en dat je het mee kunt nemen. De vraag die ik deze week wil behandelen kwam van Jurgen en die zei van ik ben begonnen met educational video’s op tikt ook en in twee weken zijn mijn views, volgers en interactie geëxplodeerd.


Super fijn Jurgen! En super tof dat je dat als je daar al zo op begint dat je dat meteen ervaart en hebt. Ik bedoel, hoe gaaf is dat? Alleen zegt hij als een keerzijde van de medaille ik krijg haat comments. Waar? Hoe ga je daarmee om? En dit is een hele interessante vraag van hij krijgt uiteindelijk tractie en het lukt je uiteindelijk maar aan te vinden van een ander.


En dan komen opeens de haatreacties. En het eerste waar ik dan aan denk is waarschijnlijk is het niet voor die persoon. Stel je voor, je brengt een boek uit, je spettert, deed er heel veel tijd aan en die verkoopt uiteindelijk. En het verkopen gaan supergoed. Krijgt supermooie reacties, maar er zitten ook hele slechte reacties tussen mensen die het helemaal niks vinden.


Wat doe je daarmee? Ga je die reviews lezen? Neem je die reviews serieus? Is er altijd. Waarschijnlijk is het niet voor die mensen moment dat zij de tijd nemen om zo’n haat reactie of iets negatiefs te schrijven. Was dat boek waarschijnlijk niet voor hun of deed het niet aan hun verwachtingen. Maar dat betekent niet dat alle andere positieve niks goeds zeggen.


Die laten juist zien dat wat jij hebt geschreven dat dat iets is waar veel mensen wat aan hebben. Dat als jij die volgers erbij krijgt, die views erbij krijgt, dat toch juist zien dat jij iets maakt voor een ander wat een ander graag wil om waar een ander bij terug wil komen En dat supertof tof zo’n moment dat je een haat comment krijgt of iemand die iets negatiefs heeft dat je waarschijnlijk zelf geen goede dag of is.


Gewoon de konden die jij hebt gemaakt, die zit daar gewoon helemaal niet mee eens en is het niet voor die persoon en dat is ok. Ik zeg altijd als je met je content niemand boos maakt heb je een probleem, want content is specifiek voor een bepaalde groep mensen. Het is niet voor iedereen. Je kunt niet altijd iedereen blij maken en iedereen helpen.

[15:13: – 18:33]

Hoeveel? Veel mensen probeert al op social media, maar probeer maar ns n persoon zo goed mogelijk te helpen. Dat is wel enorm lastig. Is op t moment dat je zo’n haat review krijgt of een negatieve reactie, dan is dat gewoon vanuit die persoons perspectief dat t niet past en die t niet mee eens is. En dat is oké.


Het is niet voor iedereen, maar jezelf daar gek over laten maken, dat kost jou energie. Dat kost die andere persoon energie en je verliest de focus op die juiste positieve kant, op de mensen die je juist wel mee dient en waarvoor t juist wel is. Daarnaast is het ook heel erg bijzonder hoe mensen zich daar aan laten vasthouden.


Dat niet eens een haat comment hoeft te krijgen, maar misschien wat de mening is van een ander. Van als jij content maakt o of zo iemand al niet zomaar maar denken oh maar wat als dit? Wat als dat? We zijn heel goed in ons hoofd in het ontwikkelen van deze ideeën, maar het is bizar dat wij door wat een ander misschien zou denken O, woont.


En hier is dat woordje misschien niet erg belangrijk. Als dat woordje misschien hierin de hoofdrol speelt en je daarom niet doet wat je wil doen, is bizar. Dat jij in je hoofd wijsmaakt Maar wat als je iets persoonlijk misschien niks vindt? Dat je daardoor niet doet wat je wil doen, waardoor je niet je dromen kunt leven doordat een ander misschien hier een mening over heeft?


Is dat niet bizar dat we onszelf zo vasthouden en tegenhouden op t moment dat de ander iets negatiefs zegt omdat we dat zo belangrijk vinden? Ha, en begrijp me goed, social media is een plek waar iedereen de beste kant van zichzelf wil laten zien. Mens je content maakt dan is de enigste manier hoe je dat kunt doen is door het direct te maken.


Je kunt je niet verschuilen ergens in de kamer zelf oefenen, dat gaat niet. Moet ik direct naar buiten brengen, dat is de enigste meer. Je kon het kunnen oefenen, dat maakt het eng. En dan moet je leren omgaan met de meningen van anderen en deze naast je kunnen neerleggen en de meningen van de juiste personen gebruiken om dingen beter te maken en je doelgroep op die manier in te stellen.


Dat je steeds meer leert zodat je een beetje kunt dienen en dienen. Dat is waar het om draait. Zorg mij dat je een haat review krijgt op moment dat je een haat comment krijgt of een reactie van iemand krijg die het er niet mee eens is. Verander de betekenis. Zeg tegen jezelf het is goed. Dit betekent dat mijn konden specifiek is dat het niet voor iedereen is en dat laat zien dat iemand anders een andere mening heeft.


En dit is een kans. Een kans voor jou om je onderwerp nog beter toe te lichten en een kans om misschien iemands perspectief te veranderen of om verandering te brengen. Maar sta sterk in je schoenen waarvoor je staat en waar je in gelooft en neem feedback van de juiste mensen aan de mensen die je doelgroep zitten. Niet om wat te zeggen heb, maar zijn alleen maar mensen die negativiteit verspreiden of haat konden schrijven.


Dat ze iets waarvoor je je staat niet moet laten afnemen. Want jij bent hier voor een groep mensen met een doel en laat dat niet verdwijnen door een aantal mensen die gewoon een negatieve dag hebben. Ik hoop dat je genoot van deze podcast, dat je er wat van heb geleerd, maar bovenal dat je er wat mee doet.