Aclix Podcast

#11 Schaken met content


In Armani wordt schaken gezien als een verplicht vak op school. De scholen zeggen dat deze actie is gericht om strategisch denken voor de toekomstige generaties op school en in de maatschappij te stimuleren.

[He, dit is Arnoud en dit is A drop of Ink]

[00:29 – 05:03]

Als jij denkt dat schaken saai is en dat het alleen maar voor oude mensen is, dan dacht je net zoals ik. Terwijl schaken twee hele belangrijke concepten leert. En deze twee zijn patronen herkennen en anticiperen. T Is een keer een test gedaan met een uh normaal persoon zoals jij en ik en een persoon die heel goed is in schaken.


En wat ze hebben gedaan is ze hebben allemaal stukken op het bord neergezet en er wordt gevraagd van ok, jullie kunnen hier 10 seconden naar kijken en dan moet je zo veel mogelijk stukken onthouden. De gemiddelde mens die geen schaken speelt, die kon zo’n 3A4 stukken onthouden in 10 seconden. Maar iemand die heel lang schaken speelde en die een van de beste is van de wereld, die konden wel meer dan vijftien stukken onthouden.


Alleen de test was toen nog niet voorbij. Wat ze toen deden is in plaats van dat ze de schaakstukken op de plekken zetten waar ze normaal konden staan, zetten ze het nu op random plekken neer. En ze kregen weer 10 seconden de normale mens en degene die goed was in in en schaken niet. Dus veel speelde om het te herkennen.


En toen opeens zaten ze allebei rond hetzelfde aantal wat ze konden onthouden in 10 seconden. En dan vraag je bij jezelf af maar hoe dan? En als je nadenkt is eigenlijk heel logisch, want iemand die veel schaken speelt, die herkent de patronen, die weten waar ook elk stuk naartoe kan gaan wat mogelijk is. En op t moment dat het onlogisch naast elkaar staat, op manieren dat dat in t spel niet mogelijk is, kun je het patroon niet meer maken in je hoofd en wordt het voor die mensen even lastig als voor ons om zoiets te kunnen onthouden.


Dat was onderdeel N. Onderdeel twee is anticiperen en hier heb ik een mooi voorbeeld van van Michael Berry. En dit is een man uit Amerika en die zag de kredietcrisis aankomen in Amerika en hij zag dat het type hypotheken wat toendertijd werd uitgegeven dat het op zo’n manier werd gedaan dat mensen dat op een gegeven moment gewoon niet meer konden op hoesten en zag dat er iets mis zou gaan.


Dus wat hij deed en hij ging naar al die banken toe en wat je doet is je sluit een soort verzekering af om het even makkelijk te houden en je zegt tegen de banken ja uh op het moment dat het misgaat en dat het niet zo gaat dan wil ik dit geld terugkrijgen. Dus ik betaal die bank een bepaald bedrag en dat is maandelijks en volgens mij moest je moest ie ook een groot bedrag voor afbetalen.


En net zoals je bij een verzekering doet en op t moment dat er wat gebeurt dan krijg je geld uitgekeerd. Nou dat wordt hij dus de een. Alle banken namen graag z’n geld aan, want niemand zag aankomen wat hij zag aankomen. Niemand dacht dat de huizenmarkt ging instorten, Iedereen zag dat het booming was en dat t juist heel veel mensen aan het kopen waren en niemand verwachtte het.


Maar hij ging bank af, langs bank, langs bank en hij vroeg zelfs of de banken garantie wouden geven dat ze dat waar ik echt zouden terugbetalen omdat die bang was dat zelfs de banken failliet zouden gaan en hen niet zouden kunnen terugbetalen. En voor de banken werden toen nog grappig er niet namelijk nog minder serieuze niet achter. Ja, kom maar met je geld en die gaven graag die bevestiging uit totdat dat gebeurde.


En die man maakte toen € 2,6 miljard winst door alles wat er gebeurd was 2,6 miljard. En dit gebeurde door deze twee stappen. Hij zag een patroon wat plaatsvond, dat mensen t eigenlijk niet meer konden terugbetalen en wat hij daar op deed zou anticiperen op wat er ging gebeuren en gingen alle banken toe. Hij kon op die manier voorsorteren op de rest en maakte € 2,6 miljard.


Da’s een droom van velen. En het zijn deze twee skills waar ik t vandaag met jullie over wil hebben. En t zijn deze twee skills die het verschil maken in elk vak. Als je denkt aan bijvoorbeeld mijn vak in het maken van content, als ik weet hoe jij op bepaalde manier bezig bent in je doelgroep en waar jij geïnteresseerd in bent en ik zie het patroon wat jij en doorlopen ben en waar je allemaal mee bezig bent, dan kan ik daar op voorsorteren.


Ik kan in content maken die jij op dat moment nodig hebt. In SILS is het precies hetzelfde moment dat je gesprek heb. Je probeer je te ontdekken wie tegenover je zit. Je probeert een patroon te herkennen, hoe die persoon is, hoe die persoon nadenkt, hoe die persoon woord door die persoon uitspreekt en op die manier op één lijn te komen om zo te anticipeer.


Leren om iemand een boodschap te brengen in t hart dat iemand zegt van ok, ja, dit klopt en ik geloof ook dat verkoop en branding doen we precies hetzelfde, alleen dan door alles wat we gebruiken en door non-verbale communicatie en bijvoorbeeld ook in het ziekenhuis op t moment dat jij binnenkomt en ze zien bepaalde signalen die jij hebt en je lichaam die bepaalde signalen afgeeft.

[05:03 – 10:11]

En op een gegeven moment kunnen die doktoren herkennen van ok dit en dit en dit en dit gebeurt o dat, waarschijnlijk dit en er wordt dan precies getest daarop om te zien of ze zeker zijn. En op dat moment is het anticiperen op wat er gaat gebeuren. En ik had dat ook met mijn hersenvliesontsteking ging toen ik naar het ziekenhuis werd gebracht.


Ik weet ook niet heel veel meer van omdat ik toen bewusteloos was, maar op moment ik kreeg allemaal bloeduitstortingen over me lichaam en zag dat dat langzaam aan t wegtrekken was en ze wisten dat er een aantal signalen waren, bewusteloosheid en nog meer van een hersenvliesontsteking. Op moment dat je dan in de ambulance zit naar het ziekenhuis wordt er al op geanticipeerd.


Een team staat klaar om je te ontvangen. Antibiotica kamer, alles erop en eraan en dan wordt de zorgen dat ik dat overleef. En omdat hun eetpatroon herkennen hun kon anticiperen zit ik hier vandaag en kan ik jullie hier vandaag over vertellen. En dat zijn dus deze twee skills die we in elk vak, in elk persoon zien, die ergens goed in is, in wat die doet en die problemen kan oplossen.


Omdat deze tweede voor zorgen dat wij op de juiste manier problemen kunnen oplossen, maar ook in de toekomst ervoor kunnen zorgen dat er beter met problemen omgaan of dat wij op tijd zijn of dat we kunnen innoveren. Als we deze twee skills niet hebben, dan wordt het heel lastig om als bedrijf te groeien om of als persoon voor te sorteren op wat er gaat komen.


En dan is controle nemen of je leven heel erg lastig. En dat is precies wat ga geleerd patronen herkennen en zien wat er voor je op je bord gebeurt en daarop kunnen anticiperen op wat je zelf kan doen en wat een ander kan doen. Bij schaken heb je altijd drie fases. Je hebt de openingen, je hebt het middenstuk om het zo maar te zeggen en het slot.


Ik weet even niet wat het precies de termen zijn en ik ben ook nog niet heel ver in het spel, maar dat zijn de drie stappen om het zo maar te zien in schaken. En de eerste stap, dus de openingen, is een zorg belangrijk. Want als je een bepaalde opening speelt, heb je tijdens een andere opening op die uh daartegen kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat iemand niet direct je vastzet of op een bepaalde manier de overhand krijgt.


Dus openingen uit je hoofd leren is heel erg handig omdat in t begin maar een aantal opties zijn die je kan doen en dat zijn er heel erg veel. Daar is onderzoek naar gedaan en zijn volgens mij 1300 27 openingen die officieel naam hebben gekregen. En daarop zijn ook nog heel veel varianten. En dat komt natuurlijk omdat je met schaken alle kanten op kunt gaan.


Maar als je heel goed kan worden in openingen herkennen en je weet op een gegeven moment wat alle mogelijke opties zijn of de meest gespeelde mogelijke opties Wat je dan kan doen is. Je herkent het patroon en je kunt daar een tegen opening opdoen en je. Misschien ken je de serie op Netflix wel al. Queen’s Gambit natuurlijk letterlijk een opening in schaken en je hebt hier een aantal.


Volgens mij heb je vier of vijf verschillende tegenreacties die je kunt doen op t moment dat iemand een Queen’s Gambit speelt. En dat zijn dan verschillende variaties, allemaal met een andere uitkomst afhankelijk ook hoe je hoe de ander speelt en hoe de ander daar mee omgaat. En dat is dus in schaken een heel erg belangrijk aspect. Want als je in t begin al de overhand verliest of niet kunt herkennen waar iemand naartoe gaat of wat iemand wil doen, is het middenstuk in het slot minder heel erg lastig.


En we kunnen ook alleen maar anticiperen op t moment dat we weten wat er voor ons gebeurt. Dus als wij zien van oké, iemand speelt deze en deze en deze opening en je weet dus van ok, dit is hoe die opening gaat, dit is welke stukken waar en waar komen. Weet je een patroon? Je weet wat er gaat komen en kun je anticiperen.


Kun je daar in tegen opening op spelen en kun je iemand tegenhouden van bepaalde acties waarvan je weet ok, deze opening zorgt ervoor dat die kant open blijft of die kant gesloten is of iets in die trant. Dus ze werken samen hand in hand. Het zijn deze twee dingen die ervoor zorgen dat je actie kunt nemen en daar draait het om.


Het is de patronen herkennen die kunnen zien en op basis daarvan op basis van die informatie een bepaalde keuze kunnen maken. En dat is wat schaken is. Een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld tick tock, dus je kijkt naar dat platform. Hoe dat opkwam waren een aantal mensen die zagen voor wat de potentie was en hoe het algoritme werkte en hoe de konden werd gegeven dat mensen zagen oh, je gaat in noem aan aandacht komen en hier gaan enorm veel mensen binnen bereik bouwen en die konden daardoor anticiperen en die waren in het begin vol.


Wat tikt doe bezig n ook voor video’s maken en die maakten gebruik van het algoritme. Toen de tijden wat nu langzaam wordt aangepast omdat het in t begin natuurlijk erg open wordt gehouden zodat zo veel mogelijk mensen en gebruikers er naartoe zouden komen dat t twee kanten werd H Een win win en dat is de kracht van anticiperen en het herkennen van patronen is dat je ziet als iemand in t vak die zit, hij ligt kans, je legt aandacht en hier kunnen we gebruik van maken.


Dus het is niet heel gek dat Armenië dit verplicht maakt, want als ze deze twee skill zien en de kracht ervan en dat we in elk vak dit kunnen toepassen en overal waar we zien dat mensen enorm hun geld verdienen, een succes vinden. Dat t deze twee skills zijn die ervoor zorgen dat we daar kunnen komen. En dan vraag je je waarschijnlijk af van een keer hoe pas je dit dan toe op content?

[10:11 – 15:18]

En het eerste waar ik direct aan moest denken was het toepassen van titels. Als jij patronen kunt herkennen, als jij weet hoe mensen in elkaar zitten, hoe mensen denken, waar mensen op aangaan, welke bepaalde woorden bepaalde emotie creëren, weet je hoe je aandacht kunt sturen. Dus op t moment dat je dat patroon herkent van menselijk gedrag, van waar iemand genteresseerd in is en in combinatie met de juiste toon, kunnen wij dus aandacht van de ene plek naar de andere plek brengen.


En dat is waar patroonherkenning in het verdienen van aandacht heel erg interessant is. Want je weet van oké, dit is waar iemand op aangaat en het kun je gebruiken om ervoor te zorgen je aandacht verdient. Ik vergelijk titels of de eerste paar seconden ook altijd met een opening als schaken. Er zijn enorm veel variaties die je kunt gebruiken voor het openen van content, maar allemaal hebben een eigen manier van aandacht verdienen, van iets uitleggen, iets introduceren en dus weten welke openingen je hebt en waar mensen op aangaan is de kracht van aandacht verdienen.


Maar dat heb ik bijvoorbeeld ook met de content ideeën. Stel je hebt een hele specifieke niche en je weet dat mensen in die niche een bepaalde weg doorlopen en een bepaalde dingen interessant vinden. En je kunt herkennen van oké, dit vindt die persoon misschien interessant, dit kan die persoon leuk vinden. Denk bijvoorbeeld aan iemand die gaat trouwen. Hoe Met een grap trouwen met je heel duidelijk voor een keer.


Iemand die gaat waarschijnlijk een dienst houden. Die moet een locatie hebben. Die wil iets met foto’s doen doen. Een hele mooie dag houden. Die willen een stukje doen. Familie wil iets geven. Er zijn een heleboel elementen die je kunt herkennen en die je kunt halen uit andere bruiloften waarin je een bepaald patroon kunt herkennen, een bepaalde volgorde. En als je die weet, weet je ook van een keer op t moment dat iemand in trouwe geïnteresseerd is in dit en dit nit de interesse punten en dan kun je dan vooruit met continue ideeën wat mee doen.


Als fotograaf kun je content maken die dan voor zo’n koppel ook weer heel interessant is dat het niet alleen foto’s zijn, maar ook bijvoorbeeld hoe iemand mooie plekjes kan maken, unieke foto’s of hoe ze iets kunnen doen met aankleding in combinatie met fotografie. En dat is ook een stukje patroon herkennen en weten hoe je doelgroep in elkaar steekt, wat ze allemaal willen en graag ontvangen en hoe jij daarin iets kan toe geven.


En dat is anticiperen. En een mooi voorbeeld wat ik altijd gaf was over aandacht was toen ik een keer met OV reisde en ik kwam hier bij Rotterdam in Beurs terecht. En dan ga je naar boven met de roltrap en normaal gesproken de Rotterdam had open, maar toen was ie dus dicht en moesten we al met de trap.


En nou toen dat dus gebeurde dacht ik nou van oké, waarom lopen mensen altijd met de roltrap? En dat gaat over t stukje gemak. En hoe gemakkelijker je iets maakt, hoe meer mensen waarschijnlijk dat doen. En dat zie je dus ook letterlijk bij metro’s. Dat de roltrappen meestal de trappen zijn die de meeste mensen nemen. Dus als je weet dat dat een patroon is, dat mensen kiezen voor gemak, vaker voor gemak dan niet.


En daar is onze hele cultuur nu in Nederland bijna opgebouwd is op dit stukje klasse D. Dus weet je herkent dat patroon. Weet u ook dat als je een advertentie gaat ophangen van tevoren en je moet uitkiezen wat voor locatie, dat het slimmer is om dat boven aan een roltrap te doen dan boven aan de gewone trap. En dat is de kracht van patroonherkenning.


En dat is hoe je een onderscheid kunt maken tussen de twee. En om je te helpen met je content wil ik jou de belangrijkste patronen geven om te leren herkennen. Die waarvan ik denk die het meest belangrijk zijn en die je meeste impact maken. En het zijn drie patronen waarin de eerste is wie je niet is en de problemen die ze hebben en waar ze mee zouden kunnen lopen.


En ik zie dat soort van als een funnel en denk even terug aan het voorbeeld van iemand die gaat trouwen. Je kan ongeveer anticiperen welke dingen iemand nodig heeft, dat iemand graag wil, wat geregeld moet worden, wat erbij komt kijken en je wilt een soort funnel maken, een soort van lijst of een soort van route die iemand moet aflopen om bij dat resultaat te komen.


Nou, laten we even mijn doelgroep pakken. Dat zijn dan vooral de ondernemers die meer uit hun content willen halen. En ik weet dan van ok, dit zijn mensen die meer willen bezig zijn met het krijgen van volgers, het vinden van aandacht, maar ook hoe ze op een goede manier en snelle manier content kunnen maken waar ze zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn.


Hoe ze ervoor zorgen dat ze iemand aandacht behouden. Maar ook hoe verkoop je door content heen? Hoe breng je iemand van een socialmedia platform naar jouw website toe op een manier dat iemand dat wil? En hoe bereid is een woord dat mensen willen kopen en hoe creëer je dat stukje vertrouwen? En dit zijn eigenlijk allemaal dingen die in die weg komen van A naar B waarvan ik kan herkennen Ok, dit is wat iemand wil en ik kan hierbij helpen door middel van content.

[15:18 – 20:03]

Het gaat meer om dat je leert na te denken en te zien van ok is dit daadwerkelijk iets en dan kun je gaan testen. En als je dan een testje bent en als je aan het proberen bent dan kom je daar echt achter ook weer. Waar zitten de meeste mensen de problemen mee en hoe kan ik op die manier de best mogelijk manier helpen?


En dat kan alleen als ik dus heel goed weet hoe die weg er uit ziet. Dus je kan ook heel simpel voor jezelf gewoon een weg maken. Schrijf aan t begin A en aan t einde punt B. En onderweg kan je gewoon allemaal dingen opschrijven waarvan je denkt ok, dit is misschien waar iemand tegenaan loopt. Dit is misschien iets wat iemand wil leren en dan gaat het niet direct om of t goed of fout is.


Of mensen inspireren om mensen uit te lachen of in welke hoek of niche dan ook zit? Dat n nummer twee is Hoe werkt aandacht en weten hoe aandacht werkt? Hebben we net benoemd is essentieel. Denk even aan YouTube. Als jij op YouTube scrollt dan is het de titel. De thumbnail die de waarschijnlijk grote grote invloed op heeft. Of jij een video kijkt of niet.


Of jij tien, vijftien, twintig misschien toch wel een half uur video gaat kijken. Je tijd gaat spenderen. Dus weten hoe je iets kunt maken voor een ander waar iemand geïnteresseerd in is, is toch erg belangrijk. In elke vorm van content dat als ze willen dat iemand zijn tijd investeert, zijn aandacht investeert. En ik vind de term t engels woord heel mooi pene pains en dat iemand let ik betaald in aandacht is het heel erg belangrijk om zo snel mogelijk duidelijk te maken van h.


Dit is voor wie het is en dit is waarvoor het is. Want als we dat niet snel duidelijk kunnen maken. In de wereld waarin we nu leven. Alles moet snel. Hup, hup, hup, hup. De. Dan wordt het heel erg moeilijk om de aandacht te verdienen van een ander. Als we niet duidelijk zijn en direct dus dat patroon herkennen, weten van waar mensen op aan gaan.


M in combinatie met je doelgroep. H Want je doelgroep heeft natuurlijk ook bepaalde interesses. En hoe gebruik je bepaalde afbeeldingen of woorden die mensen kunnen herkennen zodat je die aandacht kunt krijgen? En er zijn een heleboel aspecten die hier op aan spelen, maar dit patroon kunnen herkennen. Weten waar mensen op aangaan, wat werkt qua aandacht. En dit speelt grotendeels bij je doelgroep.


Dan is dat zeker een patroon waarvan ik zeg leer. Deze maakt dit je eigen, want dit zorgt ervoor dat mensen sowieso je content gaan lezen en je kon ook gaan luisteren. En dan komen bij punt drie en dat is aandacht behouden en aandacht behouden. Lijkt misschien niet zo interessant, maar is zo belangrijk. Heb je wel schattig? In de video keek let je halverwege dacht ik niks meer aan.


Je gaat weg of dat je content aan het consumeren was. En halverwege dacht je oh, dit is niks meer, is kortweg zo zonde en heeft ook zo’n impact, ook op algoritmes. Meestal praat ik liever niet over algoritmes, maar h Als we een beetje pijn tegen willen douwen, dan zeg ik van kijk daar ook naar. Dat heeft ook invloed op en dat zorgt weer dat content minder gezien wordt en wat natuurlijk niet wat we willen.


We willen de aandacht verdienen van een ander, dus aandacht kunnen behouden. Weten hoe dat werkt is essentieel. Denk bijvoorbeeld aan de film in de bioscoop, hoe ze elke keer weer de aandacht trekken, elke keer iets nieuws gebeurt, hoe iets onverwachts wordt gedaan, hoe mini verhalen in mini verhalen worden gestopt. En al die elementen zorgen ervoor dat je aandacht erbij blijft en dat je wil blijven kijken in dat je wil blijven zien van ok heer, wat gaat er nu gebeuren?


O wat voor tandje gebeurt hier wordt er met emotie gespeeld, want we kunnen dan maar heel goed zijn, in de aandacht verdienen, onze doelgroep goed kennen. Maar als we de aandacht heel slecht kunnen behouden of we daar een zooitje van maken tussendoor, dan wordt het heel lastig om mensen bij punt B te brengen. Dus deze drie patronen zijn zo erg belangrijk.


Weet wie je doelgroep is hier niet en welk pad ze lopen, dat patroon kunnen herkennen, hoe aandacht werkt en hoe je aandacht behoudt. En ik denk dat die drie in content als je daar je tijd in investeert. Als je daar je aandacht in investeert, kom je denk ik zoveel verder dan dat je nu doet. En dan komen niet bij de drie punten waarop je kunt anticiperen.


En dat kan natuurlijk alleen als je patronen herkent. Dus om even de patronen te koppelen aan de anticipatie is ok. Als je je doelgroep eens heel goed kent en je weet wat de pad is, wat ga je er dan mee doen? Je kan content maken, je kan gewoon die idee pakken die de insta. Maar wat zou je nog meer kunnen doen?


Je zou mensen kunnen spreken. Aan wie zou mensen dit pad kunnen voorleggen? Kunnen kijken wat ze hiervan vinden, of dit waar is of niet? Anticiperen betekent niet dat er meestal heel duidelijk n weg is in die moet ie bewandelen, maar dat het alsnog kijken is welke opties heb ik allemaal? Want anticiperen is niet n weg in het anticiperen.


Het stukje is waar we ook heel erg creatief worden, want een patroon herkennen, dat spreek je wel heel erg statisch. Gewoon meten en kijken wat er is en anticiperen is wat creativiteit uit ontspringt. Hoe breng je een verhaal om? Wat voor verhaal stop je uit? Hoe breng je een bepaalde boodschap over? Doe je het op een manier dat je in eigen persoon praat of in derde persoon?

[20:03 – 25:04]

Of brengt het meer over als een oud verhaal van vroeger? Pak je de geschiedenis erbij? Dus anticiperen is een stukje waar je creativiteit de loop kan laten gaan en dat het niet gewoon is. Patronen herkennen en doen. Nee, anticiperen is een stukje waar je je brein kan laten lopen en kan laten gaan en lekker kunt gaan testen en gewoon lekker kunt bedenken van oké, wat zou ik heel erg gaaf vinden om te maken en wat voor iemand ontvangen?


Omdat je nu weet wat een patroon is, weet je wat iemand wil ontvangen. Dus is het voor jou veel makkelijker om creatief aan de slag te gaan en jullie iets in te leggen wat klopt. Nou, je kan dus konden maken die bepaalde aanslaat. Je kan bijvoorbeeld mensen gaan spreken om beter een idee te krijgen van wat ze willen zien, waar ze mee lopen, wat voor inspiratie ze zouden willen doen.


Vragen stellen is meestal n van de beste dingen die er zijn. Gewoon vragen. We gaan er heel vaak van uit en proberen maar wat, maar vragen geef je direct de juiste informatie. Dat zou bijvoorbeeld kunnen doen door dat patroon tweede patroon waar we het over hebben gehad de aandacht trekken. Hoe kun je daar op anticiperen? Je kunt kijken ook hoe ga je daar iets doen met je woorden?


Hoe ga je iets doen met afbeeldingen die je gebruikt? Hoe ga je iets doen met beeld wat in het begin beweegt? Wat zijn dingen die aandacht trekken? Kijk je naar kleur? Maak je een combinatie van alles? Doe je dit met je profielfoto? Doe je dit met een banner? Doe je dit op je website? Doe je dit in je podcast?


Doe je dit in je introductie. Zoveel dingen waar je op kunt anticiperen en kunt kijken van oké, hoe kan ik dan nu mijn idee hier in brengen? Wat meeste willen we ook konden onze eigen unieke touch daaraan toevoegen. Onze eigen smaak, je om het zo maar te zeggen, om als uniek te maken. En dat doen we allemaal. En ook hoe ik deze podcast maak.


Wat je de introductie in hoe ik t vertel is een beetje op mijn manier, maar ik weet wel patroon wat jullie graag willen en hoe ik een boodschap breng. En die twee combineren. Ik en op basis daarvan maak ik deze podcast voor jullie. Dit kan ook weer op alle verschillende manieren met die creativiteit. En dan het derde punt is aandacht behouden.


Dat soort meer structureel. Maar ook daarin kun je erg creatief zijn. Ik doe bijvoorbeeld in mijn carrousels is meestal de derde of de vierde slide denk ik. Probeer ik de hele achtergrond te veranderen of iets nieuws toe te voegen of een bepaalde illustratie te gebruiken die je niet verwacht. Maar wat gebeurt er als de eerste drie altijd heel makkelijk zijn om doorheen te komen en je aandacht is getrokken?


En dan krijg je opeens onverwachtse iets verbeeldend of iets wat duidelijk maakt? Is het voor jou zoveel makkelijker om tot het eind door te gaan omdat ze n van de manier die ik kan doen? Ik doe gewoon een ander kleurtje of ik maak een illustratie gewoon om jou d’rbij te houden, bij de les te houden. Maar het zou ook gewoon kunnen zijn door een video er opeens aan toe te voegen of een animatie of een foto van mezelf.


Dat wil ik best ook heel goed. Daarin kan je ook helemaal losgaan om het zo te zeggen. Dus de essentie van anticiperen en en ook het verhaal wat ik vertel in t begin van de man die naar alle banken ging en die op die manier al die verzekeringen afsloot en zo z’n geld kon verdienen. Hij kon dan ook heel andere dingen mee doen.


Hij kon de hele huizenmarkt op z’n kop gooien, hij kon gaan spreken met aannemers, hij kon gaan spreken met investeerders om andere projecten op te zetten. Zoveel dingen waar ie op kon anticiperen en hij koos hier weer op deze manier voor en werd daarmee stinkend rijk. Dus anticiperen is niet iets wat zo zwart wit is als patronen herkennen en meten, maar denk ik wel waar t leuke in zit en waar de creativiteit kunt laten ontspringen tot passie.


En ik denk dat daar voor de meeste creatieve mensen de passie ook daadwerkelijk zit is een stukje anticiperen. Deze twee heel duidelijk uit elkaar kunnen trekken en zien welke betekenis ze hebben en hoe ze tot betrekking tot elkaar jou bij een resultaat kunnen brengen. Wat ongelofelijk is, is denk ik supertof. De C content als schaken zie je werk als schaken en onthoud deze twee stappen heel erg goed en probeer je tijd in te investeren.


Probeer hier goed in te worden, want als je dit onder de knie heb dan kun je zoveel. Dan kun je zover komen in deze wereld en ik hoop echt dat je hier daadwerkelijk wat mee doet. Dat je dit niet alleen hoort, maar dat je hier echt mee aan de slag gaat. Want deze twee skills zijn mij nu ook zo aan het helpen als persoon zijnde in m’n bedrijf zijnde in hoe dingen maak en hoe dit al z’n weg vind.


Nu ik zo duidelijk zie dat het deze twee stappen zijn is ongelooflijk. Ik hoop dat je hiervan heb genoten. Ik hoop dat je volgende week terug ben. Maar bovenal ga je mee aan de slag. Leer schaken, Begin met zoiets simpels. Ik ben ook schaak aanleren. Als je wil, stuur me een berichtje, dan gaan we samen een potje spelen.


Ik vind dat helemaal leuk, maar maak een stap in die richting om hier goed in te worden. Om hier bewust mee bezig te zijn. Want dat gaat je echt op.