Aclix Podcast

#12 Volger Paradox

Dit zijn de vijf redenen waarom mensen ervoor kiezen om social media platformen te bezoeken. U zit mij leuk. Is alles ok? Hoe word ik nog populairder? Wat is nieuw? Ik verveel me. Ik ga wat rond scrollen en dit alles meten we met een nummer. Zodra er een nummer is, proberen mensen om deze omhoog te krijgen.

[He, dit is Arnoud en dit is A drop of Ink]

[00:38 – 05:21]

Als je goed kijkt lijkt het net een school. De school gebruikt precies dezelfde maatstaven om te meten hoe goed wij deden. De cijfers die ik kreeg voor Gimme, voor wiskunde, natuurkunde, Engels, Nederlands en we zien het soms nu ook wel voorbij komen dat er wordt gemeten met onvoldoende voldoende goed. En dat we soms de cijfers weglaten. Maar het meest wordt nog steeds gemeten met een cijfer.


En wat er dus gebeurt is dat het meer gaat draaien om het cijfer dan dat het gaat draaien om de daadwerkelijke lessen. Je kent het vast nog wel dat je in een klas zat en je hand omhoog stak invoegt. Is dit belangrijk? Moet ik dit opschrijven? Wat je eigenlijk vroeg is? Komt dit op de toets en de reden waarom iemand dat vraagt?


Waarom he? Ik moet nu opletten, want dat komt omdat de toets si me heel duidelijk waarom wat doet, waarom iemand wat doet en dat we in heel veel scholen zien dat kinderen vooral en tieners vooral bezig zijn met hoe haal ik het hoogst mogelijke cijfer en let al alleen op of vragen alleen naar de dingen waarvan ze weten van oké, dit is belangrijk omdat het op de toets gaat komen en dan weet ik welke dingen ik moet maken en dan ga ik dat doen.


Maar voor de rest verliezen we het stukje interesses en waar school om draait. En we zien dus dat het op social media ook gebeurt dat wij een cijfer gebruiken. En dat is de manier hoe we meten, hoe goed wij het doen en hoe goed bij het als bedrijf doen. Hoe goed wij het als vriend doen, hoeveel status wij hebben.


En je moet er maar aan denken. We zijn constant bezig op social media en we posten de beste kant van onszelf, de mooiste momenten, de mooiste evenementen. En als bedrijf dat je de beste kant van jezelf zien. Wij omdat wij dat zelf kunnen vormen. En we zoeken allemaal naar het stukje staat. En hoe meer volgers we hebben, hoe meer comments we hebben, hoe meer leix we hebben.


Hoe hoger dat status idee wordt omdat daar kunnen zien van hè, dit cijfertje gaat omhoog, dat cijfertje gaat omhoog, dat cijfertje gaat omhoog of ik zal het wel goed doen ogen. Ben nu erg sociaal. Oh, mensen vinden mij leuk en alles wordt gemeten aan die cijfers. En dit is waar de hele cultuur ontstaan is van zoveel mogelijk volgers krijgen.


En dat is waar de meeste mensen op social media naar op zoek zijn. Dat we constant zoeken van actueel hoe kan ik meer volgers krijgen, meer comments krijgen, meer lijkt krijgen en meer meer, meer, meer, meer Alleen om die nummers omhoog te laten gaan. En dat is waar we nu de tijd zitten. En hij, hoeveel mensen spelen hier op in?


In die matchen kon dat op sommigen zeggen van hé, wil je meer volgers krijgen? Wil je meer lijn krijgen. Maar jij en ik weten ook dat in eerste instantie daar helemaal niet om draait. Vooral als bedrijf zijnde zitten wij hier niet om status te krijgen door. Als dat het doel is, dan verspillen we denk ik een heleboel geld en tijd aan iets wat niet waardevol is, terwijl het waardevol is.


Dus een boodschap brengen aan mensen die het willen ontvangen, de juiste persoon en dat dat de aandacht verdient om zo uiteindelijk iemand te brengen naar jou. Een organisatie waar je iemand misschien verder kan helpen. Past het hele idee van social media? Is dit gebruikt als bedrijf? Maar we zien dat het heel erg tegen gebruiken als personen, als mensen die privé social media gebruiken als een statussymbool met in he, dit ben ik en dat social media meer een stuk is zoals op proef word dan een strategie zelf.


En dit is waar we twee werelden hebben die tegen elkaar vechten. Want aan de ene kant tuurlijk willen we het stukje social proof van he kijk wij het bij. Wij zijn een professioneel bedrijf, We hebben zoveel volgers, we hebben zoveel content, zoveel lijkt te zien. Maar we zijn goed bezig. Maar je wilt dat toch ook als een strategie gebruiken om mensen vanuit socialmedia te brengen naar jouw bedrijf en om zo nog meer mensen te helpen?


Ik bedoel dat de reden waarom de meeste bedrijven het in eerste instantie gebruiken. En dit is waar we uitkomen bij de vorige paradox is dat we aan de ene kant willen we veel meer volgers, veel meer status, veel meer aanzien voor andere mensen. Maar tegelijkertijd weten we dat het daar in een stand helemaal niet om draait, maar dat het een marketing story is om mensen aan te trekken en naar je bedrijf te trekken.


Natuurlijk is het fijn als je de twee samen krijgt, maar in ons hoofd link we de twee dingen niet op. En de redenen dat het is ontstaan. De reden dat wij hier zo mee bezig zijn is natuurlijk gekomen door de cultuur die er omheen is gebouwd. Dat toen wij op social media begonnen en alle mensen die praten over volgers krijgen en over groei en dan is onze focus gaat volledig daar heen, terwijl het daar niet om draait.

[05:21 – 10:15]

Het aantal volgers dat je hebt maak je niet beter dan de ander. Hitler die had er miljoenen, maar Jezus had er twaalf. En je zult je wel afvragen ik hier, maar waarom gebruiken hun cijfers In de eerste plaats? Waarom meten we daar nog steeds mee als het eigenlijk helemaal geen goede maatstaaf is? Of dat het er eigenlijk voor zorgt dat onze focus gaat naar het eindresultaat en niet het proces.


Al gebruik ik dan nog steeds cijfers. En het komt neer op de menselijke behoeftes die we hebben. Er zijn zes menselijke behoeftes die we allemaal vervuld moeten hebben om een bepaalde kwaliteit bepaalde standaard te hebben van leven. En deze behoeften zijn liefde en verbinding, afwisseling, betekenis, zekerheid, groei en terug geven aan anderen. Moet je even nadenken op moment dat jij een cijfer ziet en we gebruiken het cijfer om iets te meten wat het doet, dus het geeft ons zekerheid.


We zien het cijfertje bovenaan. We zien hoeveel mensen met onze content bezig zijn. Het geeft ons zekerheid van wat we aan het doen zijn. Dat het zin heeft. Dat is n twee is een gevoel van groei is dat als jij je volgers omhoog ziet gaan, je lijkt omhoog ziet staan, je steeds meer interacties krijgt, een minder gevoel van ik draag bij, ik groei omdat ik iets geef aan een ander en andere mensen vind dat leuk en interessant.


Dus volgen ze wij. En als je dat cijfertje omhoog ziet gaan en je letterlijk ziet ik ben aan het groeien, is dat letterlijk het gevoel van groei. En we weten dat dat altijd goed is. Weet je hoe we groeien? Of we gaan dood? Dat is n van de twee. En net zoals bij het leven is dat het in het bedrijfsleven dat is met priv zaken, met dingen die we in het weekend willen doen, dingen die we willen oefenen, onze talenten, onze sporten die we willen doen.


Het is we groeien of we gaan dood. Dus op moment dat we zien dat we groeien, geeft dat een goed gevoel minder en drie verbinding cijfer kunnen we zien aan hoeveel mensen in onze community zitten en hoeveel mensen wij waarde toevoegen. En we verbinden ons met steeds meer mensen. We hebben steeds meer gesprekken en dit zorgt er allemaal voor dat wij ons beter voelen.


Want als wij en een stukje zekerheid hebben waar we allemaal altijd, of dat nou op zoek zijn als men gevoel hebben dat we groeien omdat we zien dat dat cijfer omhoog gaat en dat we zien dat er verbinding plaatsvindt door de meer interacties die we hebben en door het idee van het cijfer gaat omhoog, dus mijn community gaat omhoog, geeft dat drie van de zes dingen die we als mens nodig hebben om de kwaliteit van ons leven te behouden en te vergroten.


Het is niet heel gek dat mensen constant bezig zijn met cijfers omdat het een gevoel geeft en een teken is voor deze zes dingen, Ook al is het misschien niet altijd zo, toch voelt het goed. En ik zag ook altijd dit mensen die proberen steeds steeds meer volgers te krijgen, maar het is al moeilijk genoeg om n persoon te beïnvloeden.


Probeer maar op straat iemand aan te spreken, iets te verkopen, iets te vragen, iemand te overtuigen. Dat is al moeilijk genoeg. Maar op social media willen we dat in de tientallen, in honderdtallen, in de duizendtallen. En dit is waar focus zo een grote rol speelt, is dat we zien dat we tientallen, honderdtallen, duizendtallen willen aanspreken en willen verbinden.


Alleen omdat zij vermogen te krijgen. Waar zijn we dan nog bezig met de individu die je wel op straat op zo’n manier helpt? Waarschijnlijk niet, want op t moment dat je honderd, honderd duizenden wil toevoegen aan jouw community, aan jouw bereik, vraagt het een hele andere strategie dan een één op één is. Ik vind het een mooie vergelijking altijd basketbal dat als je aan een basketballen bent dat de meeste mensen denken dat het draait om de bal in het net krijgen om zo je punt te scoren.


Zie daarbij het basketbal. Dat is het. Maar is dat echt zo? Zijn we niet het meest aan de tijd bij basketbal bezig met het dribbelen en de bal passen naar teamspelers om uberhaupt in de buurt te komen van de basket, zodat mensen de in kunnen krijgen draait basketbal en niet om dribbelen en om gooien en vangen. Is dat niet waar?


De beste basketbal is ter wereld Een focus op leggen, op gooien, vangen en dribbelen. Is dat niet nog hard spelletje om draait? En zijn deze dingen toegevoegd om zo het spel te maken, de essentie te maken en het gevoel van winnen? Net als een cijfer dat doet voor social media. Net als een cijfer dat doet op een middelbare school.


De vraag die ik deze week binnenkreeg was ik heb zo weinig volgers. Dan heeft het er ook geen zin om nu helemaal content te maken en te gaan plannen en te gaan maken. Op basis van deze vraag heb ik deze aflevering samengesteld omdat ik je wil laten zien dat het niet draait om het cijfertje dat net als bij basketbal, dat het niet draait om winnen, maar dat het draait om het simpele van geven aan een ander.

[10:15 – 13:34]

Om op die manier de aandacht te verdienen. Dat is het. Wat zijn de elementen van content? Is iets maken voor de ander wat een ander wil ontvangen? Niet zoveel mogen volgers krijgen en iedereen snapt dat als ik zeg je kunt tienduizenden volgers hebben, maar op het moment dat niemand in je doelgroep zit, daarvan heb je daar niks aan.


Vooral als je het voor je bedrijf doet natuurlijk. En dat verschil begrijpen wij intern heel erg goed. En we weten dat het stom is, maar toch zijn we constant bezig met dat cijfertjes omhoog krijgen en soms dat zelfs belangrijker dan het aanspreken van de juiste persoon. En bedrijven zoals ik en mensen die in social media marketing zitten die btw heel goed.


En er zijn bedrijven die constant bezig zijn omdat zij niet omhoog te krijgen. Omdat ze dan denken dat hoeveel de klanten denken, omdat ze dat goed bezig zijn. En je geeft dat stukje status aan iemand en geeft die basisbehoeftes aan iemand. En iemand voelt zich goed en daar komt een statement zoals dit vandaan. Dus ik heb toch zo weinig volgers, Dan heeft het toch geen zin om dit allemaal al dit werk daarin te steken?


En deze persoon die had al over de 800 volgers volgens mij. En als je nu voor een zou zou zitten voor 800 mensen en je zegt ik heb niet genoeg. Is dat niet egoïstisch? En dit komt alleen maar puur door dat we zo gefixeerd en op dat cijfertje en niet op zijn en we niet bezig zijn met OK?


Ik wil één persoon, Help, Hoe kan ik n persoon dienen? Hoe kan ik iets geven waar een ander geïnteresseerd in is? Hoe kan ik waarde toevoegen aan t leven van anderen? En als dat de focus is creëren we allemaal resultaten en n resultaat daarvan is een cijfer wat omhoog gaat. Dus ook al heb je weinig volgers, ook al lijkt het alsof t geen zin heeft, dus je constant bezig bent met het uitzoeken van wie je doelgroep is, hoe je iemand anders kunt help, hoe je iemand anders kunt dienen, hoe je iemand in een emotie kan laten veranderen, hoe je iets kan toevoegen aan z’n leven.


Dat je iets kan maken waarvan je iemand zegt Ik hoor je bij terugkomen, want als je nu zou verdwijnen van social media dat iemand je zou missen als je weg zou zijn, dat is wat we willen neerzetten. Dat is waar het om draait en daar komen resultaten uit. Daar kunnen klanten uit komen voor je bedrijf. Daar kan het cijfertje van omhoog gaan.


Daar kunnen interacties uit komen. Daar kom ik comments uitkomen. Wat zijn de resultaten? Maar het is het proces wat de aandacht verdient. En als bedrijf is dat de reden waarom we hier zitten. Ik hoop dat je ziet dat het net als basketbal het niet draait om hoeveel punten op het bord staan, maar het draait om hoe we onze bal op de juiste manier kunnen spelen en ander.


Ik hoop dat je hier wat van hebt geleerd, maar bovenal dat je er wat mee doet.