Aclix Podcast

#13 Verkopen in je content

Vandaag wil ik je door de vijf stappen mee te nemen hoe te verkopen op social media. Deze vijf stappen worden overal wereldwijd toegepast en deze gaan in op hoe je andere mensen kunt beïnvloeden. En ik wil voor jou vandaag leren hoe je dit precies kunt toepassen in het ze je content, wat je schuift op social media om op die manier jouw product of service te verkopen.


[He, dit is Arnoud en dit is A drop of Ink]

[00:38 – 05:01]

Je wilt van de ene kant van het voetbalveld naar de andere kant van t voetbalveld en dat wil je doen door middel van te dribbelen om te kunnen scoren in het doel. Om iemand te kunnen overtuigen en iemand te kunnen beïnvloeden. Kunnen wij die honderd meter opdelen in vijf essentiele stukken, Onderdeel één identificeren en een connectie maken met een ander?


En dit moet je zien als de eerste veertig meter onderdoor? N begint bij het opbouwen van rapport. Een rapport is het moment dat jij iemand net moet bijvoorbeeld en deed. O Of je ziet voor het eerst een therapeut de eerste sessie en de eerste deed Neem je eigenlijke tijd om elkaar te leren kennen. Van wie is die persoon?


Wat vind jij leuk? Wat vind ik leuk? Wat vinden we interessant? Hebben we dingen die we allebei leuk vinden? De moment dat je zo iets vindt, dan praat je daar vaak meestal over door H Voor als het gaat over hobby’s of dingen. Je vrije tijd, dingen die je misschien je werk doet en ze heeft dezelfde baan. Deze dingen zoeken we op en we proberen gelijkenissen te vinden en te zien.


Van is het iemand die bij me past? Gaat dit werk in de toekomst ja of nee dat rapport opbouwen? Als je met komt dat wordt het natuurlijk een stuk moeilijker omdat we met konden niet tegenover iemand zitten. Fysiek. We kunnen iemands lichaamstaal niet zien. We kunnen moeilijk zien hoe iemand spreekt, hoe iemand z’n toon of intonatie gebruikt. En al die zaken missen we nu.


Zo zorgen we D voor in content op het moment dat we iemand willen bereiken dat we iemand willen beïnvloeden op een goede manier. Hoe kunnen er dan voor zorgen dat we toch dat stukje rapport opbouwen met iemand? En het begint bij twee woorden het woordje ik en het woordje ook. Als iemand kan zeggen ik ook in jouw content zit op één lijn en dat is het doel als we iets willen verkopen, is dit het doel wat we als eerst willen bereiken.


Dat iemand zegt ik ook. Denk bijvoorbeeld een evenement waar je naartoe bent geweest en je kent niet zoveel mensen en je bent iemand die gaat helemaal gek op rijden. En het evenement dat ging over één of andere business talk en je probeert een beetje nieuwe mensen te leren kennen. Opeens hoor je het woord breien ergens hier achterin. Je draait je om en je ziet iemand praten en je ziet iemand de beweging maken van breien.


Je denkt O, die persoon moet ik hebben. Is dat het die persoon toe in je haakt aan en op een gegeven moment staat een gesprek in een b. Ontstaat een bepaalde connectie en je voelt je fijn met die persoon, met je merk. Die zit op één lijn. Wat jij leuk vindt vind ik ook leuk en misschien komt er wel iets uit wat je niet had verwacht.


En onze oren staan er constant naar open van wat we die persoon leuk, Wat vind ik leuk? En dat stukje connectie, dat is essentieel En de basis voor dat we überhaupt willen ontvangen van een ander. Er is een aantal stappen die hierbij kunnen gebruiken. In stap één is het kennen van je doelgroep. Je moet huiswerk doen. Ze zeg ik t dan altijd op moment dat jij wil dat mensen zeggen ik ook.


Moeten we weten hoe de doelgroep de uit ziet? Wat vinden hun? Ik ook. Over mij. Hoe men dat ik wat zeg? Hoe kunnen hun dan zeggen Ik ook als ik wat schrijf of als ik iets verbeeld in korte vorm van content? Hoe kunnen ze ervoor zorgen dat mensen zeggen ik ook en zie mensen niet als een groep, maar zie ze meer als persoonlijkheden, als karakters.


Tot het moment dat je op die manier je doelgroep gaan indelen, wordt het veel makkelijker om je dingen in te vinden. Als je voelt de vraag gesteld van waarom zijn mensen hier? Of wat is uniek aan deze groep mensen of aan deze karakter eigen style of waarom respecteer ik ze? De moment dat je zulke zaken uitspreekt en op zo een manier hun brein eigenlijk pikt en er stukjes uithaalt en dat voor hun zegt denk ik.


Want oh ja, ik ook. En zo komen bij stap twee dat is uitspreken. Dus stap één is scannen van je doelgroep. Je moet weten wauw op hun ik ook kunnen zeggen in de eerste plek. En punt twee is het uitspreken daarvan en hier komt ook de term mend reading naar voren. En wat je doet is eigenlijk die spreekt uit wat een ander denkt of voelt en dat is waar we t snelste rapport opbouwen met iemand.


En het is de makkelijkste vorm en content. Op content zien we dat heel veel mensen dit proberen door vraag te stellen aan t begin van h. Voel jij dit ook of heb jij hier ook last van of is dit. Dit is dus. Heel veel mensen begrijpen het aspect, maar direct een vraag stellen komt meestal verkeerd over. In t verkeer gehad.

[05:01 – 10:09]

Dus wat je doet is je spreekt dat uit in plaats van dat je het vraagt, zodat mensen zelf invulling kunnen geven van he ik ook en dat ze niet zo’n gevoel hebben van ook wordt verkocht. Stel dat jij moet spreken voor een groep donkere mensen en dan kun je zeggen veel mensen denken je wel wat probeert deze kleine witte jongen je ons de les te wijzen?


Ze zullen vast denken dat hij nog nooit basketbal gespeeld heeft in z’n leven, maar dan hebben ze t verkeerd. Hoe minder je zoiets uitspreekt en het is een simpel voorbeeld wat er gebeurt is, dat bouwt een stuur connectie op, want je spreekt uit wat een ander misschien denkt en wat je toevoegt is een stukje wat bij die groep mensen hoort, bij die cultuur.


En dan te zeggen nee, je hebt t mis. Wat mensen dan denken ah, weet je wel, deze jongen is prima. Hij weet waar hij het over heeft en ik mag hem wel. En de reden waarom dit gevoel naar voren komt is om. Ten eerste je spreekt uit wat een ander denkt of voelt en je trekt elkaar naar hetzelfde niveau in plaats van dat je het gat groter maakt.


En dit is dus onderdeel n identificeren en een connectie maken. De eerste veertig meter, dat is bijna de helft van dit hele proces is hierop inspelen. Zorg dat we op n lijn komen, want op t moment dat wij op n lijn komen en iemand het gevoel heeft van ik vertrouw jou, ik mag jij wel, ik ken jou, dan is iemand bereid om te ontvangen.


Dus dat onderdeel in dan komen we onderdeel twee. Dat is logica en reden. En dit is tien meter. Dus samen met onderdeel één is dit de helft van het hele proces. En in dit onderdeel willen we dat iemand zegt van ik ook naar dit ben ik. En terwijl je die connectie aan t leggen ben met een ander, terwijl jij die rapport probeer op te bouwen, kun je korte bruggen leggen.


Zo noem ik het dan. Een goed voorbeeld hiervan is het verhaal van t verkopen van een pen. Het is het voorbeeld wat het meest wordt gebruikt in sales om te laten zien van hoe goed is iemand of begrijpt iemand het aspect van verkopen? Wat de meeste mensen zullen doen is op t moment dat ik jou vraag verkoop, maar deze pen is of deze pen is heel erg goed.


Hij is heel erg licht. Uh hij schuift heel goed. Hij heeft een goeie houvast. Hij schiet niet zomaar weg dus een. Mensen kunnen allerlei dingen bedenken waarom die pen goed zou zijn en dat is de eerste waar mensen aan denken van verkoop mij deze pen dus waar t mis gaat. Dus dat is even een korte les. Sales is je verkoop niet direct de logica en de rede, maar wat je verkoopt is de emotie.


Dus als ik jou vertel, jij als ondernemer je bent dag in dag uit hartstikke hard aan het zwoegen voor je bedrijf. Je probeert zo veel klaar te maken voor anderen, je probeert een verschil te maken voor t leven. Dan uh lukt moment dat jij dan een contract moet tekenen Op het moment dat jij de handtekening moet zetten onder belangrijke papieren is dat niet zomaar een handtekening.


Het is een handtekening. G die gaat bepalen waar de toekomst van jouw bedrijf naartoe gaat. Of jij je werknemers nog wel kunt betalen over een aantal maanden of jij over twee maanden op vakantie kunt met je kinderen. Ze handtekening is niet zomaar een moment wat we zomaar moeten weggooien door de deur. Maar dat zijn de momenten waarin we juist mogen vieren en mogen laten zien van he, dit is waarom ik doe wat ik doe.


Dit gaat er voor zorgen dat ik nog meer groei, dat ik er nog meer uit gehaal en dat zou ik nu moeten doen met gewoon een pen van haar ex in of een gratis pen die we op straat hebben gekregen. Dit zijn momenten die we niet gewoon in een patroon moeten doorbrengen, maar waar we een fris you in t bijzonder moment van moeten maken.


En dat is waar deze pen aan toevoegt. Dat is niet zomaar pen is die op de straat krijgt, maar een unieke pen met een uniek concept. En dat is wat je d’r verkoopt. En dat je direct begint met de logica. Reden alleen er is een maar, want alsnog dingen bedrijven overal ter wereld logica gebruiken. We zien ze de eigenschappen gebruiken.


Dit is de beste pennen. Deze pen kan dat langs zonder opnieuw in te vullen. Uhm, deze pen kun je om Merkel alle soorten, maten, kanten dingen. Dat is dus dus dus zo. Je kunt van alles alles bedenken en bedrijven doen dat ook. Dus dan kan je zeggen ja maar Arnoud, je zegt toch net dat je voor emotie moet verkopen en niet de logica of de onderdelen?


En dat klopt. Maar je moet ook bedenken mensen redeneren met logica. Mensen gaan niet zeggen als je een pen koopt wat ik je net heb uitgelegd van o, dan voel ik me goed op t moment dat ik een handtekening zet. En dat betekent dat ik met mijn kinderen op vakantie kan. Dat is niet waarom mensen zeggen al onze pen hebben gekocht.


Wat ze zeggen is ik heb me gekocht. Dat is zo fijn schrijft omdat ie zo uniek is en ik t een mooi moment vind. Dat is het maximale tot waar iemand zal komen. Dus beredeneren met logica. Dus als we mensen geen redenen geven om hun aankoop logisch te kunnen verklaren in de ogen van een ander of hunzelf, dan slaan we ook totaal mis.

[10:09 – 15:18]

Dus ja, we verkopen met emotie, maar we gebruiken logica en rede om ervoor te zorgen dat mensen de aankoop verantwoorden en dat ze tegen zichzelf kunnen zeggen oh, dit is een goeie aankoop, dus we halen dat stukje niet helemaal weg, maar we gebruiken het om een stukje verantwoording te geven aan een persoon van hé, dit is een goeie aankoop, maar niet wat ik andere mensen kan vertellen en de enige manier hoe we het kunnen doen is de drie stappen.


Dus om logica en rede te verwerken. We moeten naar drie dingen kijken. Nummer één is wat de cultuur is, de groep mensen die je probeerde aan te spreken. Waar staan zij nu, wat wordt de cultuur, waar gaan zij komen en hoe brengen we de brug daar naartoe? Wat ik bijvoorbeeld he is met de pen is als ondernemers. Daar begon ik mee, dus dat is de cultuur.


Proberen wij te werken aan een beter bedrijf, andere mensen te helpen. Dat wat ik benoemde en dat je uiteindelijk je bedrijf kan laten groeien. Dat je je werknemers kunt betalen, dat je op vakantie kan met je kinderen, dat is waar je de cultuur naartoe wil en de brug die de cultuur daar brengt. Dat is het ondertekenen van belangrijke documenten en belangrijke momenten.


En dat is waar de pen een belangrijke rol speelt in dat proces. Dus wat ik heb gedaan is van ok je bar staat de cultuur nu, wat is de cultuur, waar willen ze naartoe, wat ze doen en hoe is mijn product of service of pfff wat dan ook. Hoe kon ik dat daaraan linken en hoe kan ik dat onderdeel maken van de brug?


En dit is 50% van t hele proces is alleen maar in connectie maken en mensen redenen geven en dat is het. Je zou misschien denken oh wat is dit? Maar dit is de basis. Want als iemand niet op één lijn ligt met ons, als iemand niet krijgt wat ie graag wil ontvangen op die manier, dan heeft het geen zin voor ons om te vertellen dat iemand wat ie nu aan t doen is niet goed genoeg is en wat ie kan krijgen.


En daarbij komen bij t volgende onderdeel en dit is onderdeel drie aanvallen en toegeven. Dit is ook wel het stukje pijn creëren om het zo maar te zeggen. En wat we hier doen is het stukje op die acties wegnemen voordat mensen hier überhaupt over kunnen beginnen. En er zijn heel veel objectives natuurlijk die iemand zou kunnen hebben. Maar op t moment dat jij een bepaalde boodschap brengt naar buiten of iemand wil overtuigen van een bepaalde product of service, is er vaak een overtuiging die in de weg zit.


En vaak is de goods die daaruit voortkomt is geld en of t dat wel waard is. Meestal zijn het die twee en wat je wil doen is dit voor de hand wegnemen. Want wat er gebeurt is op t moment dat je t voor de hand weggeeft en iemand zich daar helemaal in kan vinden, heeft ie geen been meer op te staan.


Allemaal aan t einde van een proces. Dus in plaats van te wachten totdat iemand een object zie, geeft, haak jij het als eerste aan. Breng het als eerste op en stuur jij waar het naartoe gaat en hoe die persoon zich daarbij voelt. Om op die manier iemand geen been meer te geven waarop die kan staan op Dan zeggen we need veel te duur.


Ik zal je een kort voorbeeld geven. Uh een kort verhaaltje wat je zou kunnen toepassen. Zelf wat hier op inspeelt en wat je heel duidelijk en kort kan laten zien van hoe neem je bepaalde objecten weg en dit gaat over geld en dit kun je natuurlijk toepassen op allerlei andere onderdelen, maar deze gaat specifiek over geld wie u in zijn leven had.


Niet het geld maar iets in je vertelde de moeten weg zijn. Je kon er niet mee omgaan, behalve als je het voor elkaar gekregen en je vond een weg. Je deed daar alles aan om t geld bij elkaar te sprokkelen en te doen wat je liefste wou doen. En je vond de manier. Heb jij dit wel eens gedaan?


Zeg dan ik wie heeft het wel eens gehad dat je het geld niet kon vinden, maar dat je wel achteraf dacht van als ik zus had gedaan zo het gaan, als ik dit had gedaan, dan vond ik m weg. 100% was geen vraag. Als je dit herkent, zeg dan ik dus is geld er altijd als we daar echt voor willen gaan ja of nee.


Als je weet dat dit echt waar is. Maar kan niemand dit excuus meer gebruiken, inclusief mezelf. Want als ik dit doe, dan zou ik liegen. Maar ik ben geen leugenaar. Ik zou niet liegen als ik zeg het is moeilijk, ik zou niet liegen als ik zou zeggen dat ik niet direct weet hoe ik aan het geld zou moeten komen, maar om te zeggen dat ik je niet kan krijgen, dat is een enorme leugen.


En wat dit doet, dit maakt het stukje geloof kapot van iemand. Want als iemand zegt ja, ik herken mij hier in. En waarschijnlijk herken je je hier vast ook in en een voor je van ja, d’r is altijd een weg. Op t moment dat ik t echt belangrijk vind en deze weg, dan ga ik ervoor. Dus aan t einde, op t moment dat ik een enorme groot bedrag ergens voor zoveel dagen, zal jullie nu niet meer op kunnen leunen.


Als je dit herkent en niet je ook echt verstaat. En dit kan je natuurlijk doen bij geld, bij tijd, bij je investering. Uh vertrouwen. D’r zijn een heel aantal dingen waar we dit bij kunnen toepassen. En van tevoren al deze dingen kunnen wegnemen. En vaak hebben een content niet altijd de tijd om alles te kunnen benoemen. H We zijn geen seminar aan t geven waar we alle punten n voor N kunnen aanhaken, maar wat we wel kunnen doen is er n aanspreken en daarop inspelen.

[15:18 – 20:10]

En dit zou bijvoorbeeld een hele goede zijn om op terug te komen en vooral wat je doet als je creëert de associatie met leugenaar, kind of je het doorhad. Maar op t moment dat jij nu aan t einde zegt ja, maar ik heb t geld niet, dat kan je niet meer zeggen, want anders dan zeg je tegen zou ik oh ik ben een leugenaar als je dit echt geloofde, niet verstond en dit herkende en diep van binnen zegt hierbij nee ik ben geen leugenaar.


Ok, dus onderdeel drie aanvallen en toegeven. Dus het creëren van pain kunnen we in drie stappen doen. En stap één is creëer herkenbaarheid. We moeten een situatie schetsen die iemand herkent anders dan voor dat ie erg lastig nummer twee is. Je creëert eenheid, je betrekt alle groepen. Je zag natuurlijk dat ik vroeg van Hee, herken je dat wel?


Dat je, als je de weg vond dat je het erg kon vinden en dat je alle moeite had gedaan om t geld bij elkaar te spoken en t lukt je maar dat ik daarna ook vroeg van stel je hebt t wel ns gehad, maar je kreeg dat eigenlijk niet voor elkaar om t geld bij elkaar te krijgen en dat je dan achteraf dacht o maar als ik dus niets in zouden doen zou het me wel lukken.


Wat ik op die manier doe is binnen groepen bij elkaar. Dus in plaats van dat ik ze allemaal op een manier aanspreek, pak ik verschillende stukken. En soms is het binnen twee keer gedaan, soms drie of vier keer om deze groepen bij elkaar te brengen en zo mensen hetzelfde standaard te geven en tzelfde overtuiging. En dan stap drie is associëren karakter.


En dat is wat ik natuurlijk heb gedaan. Een stukje leugenaar dus op t moment dat ik deze mensen mee kan nemen en ze zeggen ja, dan voer ik ook. Als je dit wel zo herkent, zeg dan ik en meerdere keren en in komt dat is dat natuurlijk wat lastiger. Dus makkelijk als je directe interacties hebt. Maar als je in iemands hoofd iemand zelf kan laten antwoorden met ja, met een stukje logica en dan associeert van dan kan je op moment dat je er nu op terugkomt en ben je een leugenaar.


T Zal mensen het eerst ja zeiden, dan creëer je die associatie daarmee. Dus op t moment dat iemand dan zegt ik heb het geld niet Ergens diep van binnen gaat we van de alarmbellen af en zo. Uh nee, niet waar ben je? Ik ben geen leugenaar, gaan we niet zeggen en dat is de kracht van associatie. Dus die drie stappen stap n keer ik hem uit.


Stap twee keer Eenheid is alle groep bij elkaar en stap drie associeer een karakter zoals Wil je graag en dan komen bij onderdeel vier en dit is de oplossing. Dit is 24,9 meter. De samen met onderdeel drie is dit ook bijna de helft, behalve op 0,0 n na. En dit is het stukje creren van plezier dat als iemand dit wel doet dat het voelt als de hemel.


Dat is het gevoel dat te willen overbrengen. Dat als iemand actie neemt meegaat, dat dat de plek is waar die persoon wil zijn. Dat dat het beeld is wat hij in z’n hoofd is. Waar je ooit naartoe gekomen, dat jij de brug bij hem tien daarbij vindt en wat we hier doen. Dus we maken gebruik van oordeel drie en vier.


En dat kun je doen door middel van een verhaal van bijvoorbeeld jezelf. Hoe jij jezelf door de pijn bent heen gegaan en nu de oplossing hebt gevonden. Of je gebruikt een ander de mensen is het fijn om n van de twee te gebruiken om zo iemand zichzelf de in te kunnen laten vinden en dat het persoonlijk wordt. Dus als je zelf kan gebruiken, gebruik jezelf als dat niet altijd direct kan.


Gebruik t verhaal van een ander. En ik zou een kort voorbeeld geven van wat hoe dit eruit zou kunnen zien. Stel we hebben John John, die voelde zich niet goed. Die had enorm veel problemen thuis, alles gescheiden. Hij kon z’n kinderen maar één keer per twee weken zien. Financieel verloor hij z’n baan vanwege de scheiding. Dat was net alsof ie helemaal was opgegeven.


Hij kon er niet meer tegenaan. En toen ontmoette ik hem op de straat in Amsterdam en hij vroeg om wat klein geld en ik gaf hem wat en ik nam de tijd om met hem te spreken en erachter te komen van wauw, waarom zit je hier? Wat is er gebeurd? En na zijn verhaal te hebben gehoord dacht ik van ik moet meer doen, ik moet de jeugd uit.


Dus ik ging aan de slag en ging kijken hoe kan ik deze man helpen? En normaal gesproken zou ik natuurlijk voor mijn werk kapitaal vragen. In dit geval was de tijd een kapitaal van hem was waar ik wel tijd van heb. Ik wou dat hij tijd ging investeren in zichzelf. Wat we deden is we gooien de boeg om door het project wat ik hem aanboden.


Stukje coachingsessie en wat er gebeurde is. Hij kon zijn verleden een plek geven. Alle Als de sollicitatie die in z’n hoofd wordt gecreëerd van slecht slecht is het einde van m’n leven. Waar nu de plek van begin. En opeens ging ie uit zichzelf, zonder dat ik m daartoe aanzette. Ik was met het idee van ik ga m gewoon helpen en coachte me.

[20:11 – 25:25]

Ging ie opeens zelf de straat op, ging ie zich weer wassen, z’n tandenpoetsen. Hij kleedt zich netjes aan, ook al had ie niks. Hij vond een manier om zich er goed uit te laten zien en goed z’n tanden poetsen en verzorgd, want dat gaf me energie. Een idee van als ik dit goed voor mezelf kan zorgen, dan kan de rest ook.


Want als ik dit niet goed kan, wat kan ik dan wel? En toen ging ie solliciteren en ik kreeg een baan bij een supermarkt en door daar een aantal maanden te werken en steeds bezig het best te doen ging je toch denken oké, wat voor opleiding heb ik gedaan, Waar waar kan ik nu terecht met die opleiding? Hoe kon ik nu mijn visie volgen wat ik het liefste doe?


En hij ging terug naar zijn school en ging het gesprek aan met z’n oude leraren. En die hebben hun stap voor stap geholpen om nu bij de baan te krijgen. Waar je nu werkt als ingenieur en de relatie met zijn ex-vrouw veranderde. En hij was veel proactiever met de kinderen en ze vonden nu een weg waardoor ze meer samen met hun kinderen konden zijn en dat hij vaker zijn kinderen kon zien.


En alle problemen die die eerst had waren nu opeens verdwenen, waren nu opeens anders, waren nu een oplossing en start voor de persoon waar je nu is en zijn relaties nu zijn zoveel beter dan de trauma. Zijn financiele situatie is dat hij nu weer op zichzelf kan wonen en dat ie niet meer afhankelijk is van mensen die buiten een muntje in een bekertje gooiden.


Dat zijn gevoel nu is, positief en proactief en gelukkig en niet meer dat alles om hem heen Zijn leven bepaalde dat zijn leven vandaag is van de man die ie wilt zijn en de man die ie wil worden. En t is een kort verhaaltje, dat is helemaal niet waar, dat bedenk ik gewoon on the spot. Maar wat het laat zien is ok.


De persoon die door jouw product of service heen ging ging van eerst naar slecht en dit was het resultaat. Goed en het zie je zelf ook wel voor je rol in reviews. Mensen die terugkoppeling geven dat mensen het constant laten zien van he ik had eerst een probleem maar door hun ben ik nu hier. That’s what reviews. Heijne Waar ze uit bestaan en je doet eigenlijk hetzelfde, alleen gebruikt een verhaal van een ander.


Ik zou er wel voor zorgen dat deze verhalen echt zijn met je. Nee, dat is sjoemelen zoals ik nu doe met het voorbeeld en hoe je het voor elkaar krijgt. Gaat ook weer in drie stappen. En stap één is je gaat een verhaal vertellen, dus van jezelf of van een ander. Daar begint het mee. En hoezo hoor ik het verhaal vertellen over de man op de straat, hoe ik op tegenkwam en zo.


Mensen houden van verhalen en het is er niet direct, net als de review, maar je geeft het over als een bepaalde situatie en ze weten nog niet wat gaat komen, wat nieuwsgierigheid uh opwekt waardoor je mee wordt genomen in vrouwen. Dus dat stap n. Stap twee is het omschrijven van een slechte situatie en wat er dan gebeurt. Is het echt je brein van nee dit wil ik allemaal niet.


Ik wil niet als die man die op de straat zit. Ik wil niet als zus een zus en zo. En dat is natuurlijk een heel extreem voorbeeld in dit geval. Maar stel mijn doelgroep was voor mensen die op straat leven zou dat een heel herkenbaar punt daarin en misschien heel erg aanspreken. Dus je omschrijft de slechte situatie wat er nu slecht aan is, hoe iemand zich daarbij voelt, wat het een afneemt en op t moment dat jij dit hoort in het publiek denk ik van ja, ik wilde het niet en je brein zegt nee, dat doe je, neem ik geen genoegen mee.


Dus je creëert een stukje pijn en dan breng je de nieuw situatie maar door. Dat deze persoon x, y, z heeft gedaan heeft ie nu en het laat je een hele andere kant zien. Dus het stukje plezier wat iemand graag wil zit leven waar je wat naartoe wil. Zie Bauters van de brug van oud naar nieuw en je vertelt hoe dat nieuwe d’r dan uitziet en had dat die persoon kan brengen.


En dat zijn de drie stappen. Dus je brengt de oplossing. Je gebruikt een verhaal van jezelf, een ander. En wat je doet is je vertelt de slechte kant en dan door het proces, door het product, door de service, door wat jou in de rol droomboek Ik mag zijn, hoe iemand zich daarna is, wat voor plezier die heeft, vrouw waar die dan in leven staat, wat ie dan kan bereiken.


En ik kom bij t laatste onderdeel onderdeel vijf en dat is de call to action. Dat is de nul komma n meter. Dus is het inimini laatste stukje van het veld. Op moment dat je deze heb voltooid ben je van kant A van t voetbalveld naar de andere kant gedribbeld. En dit hele proces, alles wat we nu hebben gedaan zorgt ervoor dat iemand in een bepaalde staat terecht is gekomen.


Dus wat we hebben gedaan is bezitten op n lijn. Iemand mag ons. Iemand heeft redenen om te doen wat ie wil doen is de koop wat je aanbiedt. Iemand heeft redenen om daarmee door te gaan. Wat er ook gebeurt. Je hebt alle objectives weggehaald van iemand die in een proces zou kunnen denken van oh, ik heb dit niet, o dat niet, maar zus zo zo zo dus excuses neem je weg en je creëert het beeld wat iemand kan zijn, maar die kan komen.

[25:25 – 29:37]

En t laatste wat jij hoeft te doen is één ding een vraag stellen. Want we kunnen dit alles doen, maar zonder dat we een vraag stellen, zonder dat er vragen van he bin, hoe ben je uit? Gaan we dit doen John of gaan we dit niet doen als we niet vraag aan t einde dan wordt het heel lastig om te verkopen om iemand echt dat merk leuk mee te nemen en zijn probleem op te lossen.


Want we hebben breder dan iemand helemaal voor zodat iemand helemaal de juiste staat mag ze dan niet vragen. En als d’r niet vanuit die persoon zelf komt van ja ik wil het, dat schiet er niet zoveel. Dus ook al is dit nul komma n meter, ook al is dit het minst belangrijke van allemaal. Zonder de vraag hebben de allemaal niks aan.


Dus zorg dat je die vraag stelt op t einde, want dat is nu geen vraag. Stel dat gebeurt er ook niet. En daarnaast nog belangrijke tip hou deze volgorde aan, dus onderdeel één tot en met vijf. Hou altijd deze volgorde aan, want stel je begint bij onderdeel drie en je gaat praten over de pijn die iemand heeft, wat er gebeurd, iemand zus, een zus en zo niet doet terwijl je nog helemaal niet op één lijn zit.


Dan denk je echt van wie is deze gast nou wat primaire nou te verkopen? Weet je wel dat, dat merk je, dat voel je op t moment dat iemand je wil proberen te verkopen als dat is je niet op één lijn zit en begint meteen te zeggen Ja, jij voelt je niet goed, je hebt dit niet. Je hebt dat niet omdat je dit in die zin zus en zus zo niet hebt, maar ik heb dat nou dan denk je echt van pff voel je bijna weet je wel rot op dus dat werkt niet zo.


Dus het is altijd onderdeel één tot en met vijf in deze volgorde dus onderdeel N is. Ik hoop dat je nog weet ik ga ze nu voor jou in één n voor je herhalen. Onderdeel n het identificeren en de connectie maken. Dus dat is de eerste veertig meter. Dit is waar je rapport bouwt met iemand de spieren, de connectie bouwt met iemand waar zich iemand in jou kan vinden.


Nou nou, wat had ok over t stuk in mijn training? Hoe kan je uitspreken wat iemand denkt of voelt? Begon me bij onderdeel twee alles logica. Reden Geef mensen de logica en reden om zichzelf te kunnen verantwoorden met bepaalde keuzes in de dingen die ze doen. En die kun je verwerken in de verhaaltjes en de dingen die je doet.


Dan komen we bij onderdeel drie. Dat is aanvallen en toegeven en dit is dat je eigenlijk de object iets van tevoren al weghaalt en dat je ook het stukje pijn verwerkt wat iemand kan ervaren daarin. En dan kan je t hebben over geld, tijd over algemene op je acties. Maar je heb natuurlijk ook specifiek op je acties in jouw vak.


Denk aan bij mij content is het vooral een stukje productieproces en tijd. Dus bij mij heel groot. N een andere vak is het weer iets. Johan is en onder drie of vier was de oplossing. En dit is de keer van plezier. Dus je neemt de kracht. Dit is dus t kan jezelf zijn of iemand anders en daarin Fortuyn een verhaal en omschrijf in een bepaalde situatie wat je brein niet wil, want je brein wel wil en jij bent de brug daar tussen.


En als laatste onderdeel vijf de call to action is. Jij vraagt of iemand na al deze informatie met jou op pad wil gaan. En dat is het, want wat men kon had kunnen doen. En dit is gewoon proberen, aanpassen, sturen, kijken wat werkt. Een groot onderdeel hiervan is kennen. Het kennen van je doelgroep. Want als je die niet goed kent en niet goed weet wat hun pijnpunten zijn, niet goed weet wat hun motiveert, niet goed weet wat hun belangrijk vinden, dan is t heel moeilijk om op deze punt allemaal aan te haken.


Dus weet wie doelgroep is. Begin daar pas deze vijf stappen toe. We gaan er mee spelen, probeer wat, maar elke post die je online ziet voor mensen die weten wat ze doen in de sales zijn altijd deze vijf stappen waar je doorheen gaat. Dus probeer ze, neem ze uit. Ik hoop dat je wel wat heb geleerd, maar bovenal dat je er wat mee doet.