Aclix Podcast

#16 Doeltreffende content


Dit zijn de vijf stappen die ik zet voor het maken van elke post en hiervoor zorgt dat altijd. Ja, echt rond deed ik aansluit bij de verlangens en vragen van mijn doelgroep.

[He, dit is Arnoud en dit is A drop of Ink]

[00:30 – 05:01]

De analogie van een bril gebruik ik eigenlijk heel vaak om dit soort concepten uit te leggen.


Juist omdat de bril die we op hebben waardoor we naar de wereld kijken, wat ons filter is om het zo maar te zeggen. Wat ons heel erg tegenhoudt van iets maken voor een ander, iets doen voor een ander. Wat we heel vaak redeneren vanuit ons eigen wereldbeeld. En dat is ook niet heel gek, want jij en ik leven dagelijks voor onszelf.


We leven niet voor een ander. Dus op het moment dat de patronen die we hebben gelegd, de dingen die we hebben meegemaakt, ervaring die we hebben gedaan. O moment dat wij iets zien gebeuren, een bepaalde situatie, refereren we daaruit vanuit ons eigen perspectief, ons eigen hoofd, alle patronen en connecties die hier in ons hoofd zitten. Die zijn door de jaren heen opgebouwd en dat is de plek waar wij reageren op wat er om ons heen gebeurt.


Dus het is niet gek dat wij altijd redeneren en kijken naar de wereld vanuit ons eigen perspectief. Maar op t moment dat we iets moeten maken voor een ander als dit in marketing, in content, door branding, door wat dan ook, Al is t een afspraakje maken met vrienden of een verrassing maken, leren e om uit iemand anders perspectief te denken en te kijken.


Dat is echt een skill. En vandaag wil ik jullie de vijf stappen uitleggen die ik gebruik op t moment dat ik content gaan schrijven om ervoor te zorgen dat mijn perspectief altijd bij mijn doelgroep ligt. Want als ik deze vijf stappen niet gebruik, merk ik dat ik vanuit mijn eigen hoofd dingen ga uitleggen, terwijl ik al veel meer begrijpt dan de meesten van mijn doelgroep.


En dat zorgt ervoor dat wat ik ga schrijven wat ik ga maken helemaal niet overeenkomt met hun verlangens. Dus ik moet altijd terug. Ik moet altijd mezelf forceren om terug te gaan naar t begin. En dat kan Ok. Wat wil een ander? En daarvoor heb ik gewoon een stappenplan gemaakt van vijf stappen die me daarbij helpen. Waardoor ik dus altijd terug kan komen bij de kern en dat mijn eigen visie niet in de weg zit.


En deze stappen wil ik vandaag met je doorlopen om te laten zien van hoe ik dit doe, welke vraag ik mezelf stel en hoe ik uiteindelijk van een idee naar een post kom. En ik hoop dat dit voor jou super interessant is. Ik weet dat heel veel mensen hier moeite mee hebben met het maken van content. En dan kijk je hoe kom je op ideeën?


Maar hoe kom je ook op een structuur? Hoe kom je van een idee naar een post? Dat is natuurlijk best een grote stap. En deze formule, deze stappen, die helpen hier eigenlijk heel makkelijk bij omdat het al een heel groot deel van je content eigenlijk al opvult en laat zien wat je moet doen. Stap één is de vraag of het probleem en dit is heel simpel Ok, wat het probleem dat iemand heeft?


Dat is de vraag die iemand stelt. Wat ik bij hou is een plek, een document. En op t moment dat ik allemaal vragen ben ik daar of ik zie vraag online voorbijkomen wat gaat over mij? Niets of mijn doelgroep. Maar schrijf ik nu op? Niet direct of de juiste vraag is. Goede vraag is nee. Wat ik doe is ik schrijf ze op, gewoon in een document.


Gewoon stop ze d’rin. En dit is de plek waar ik altijd naar terugkom. Ok, even wat ze probleem heeft wat mee loop, wat is de vraag en ik kan zien wat meerdere mensen interessant vinden, wat meerdere mensen willen weten. Ik kan zien wat een probleem is met meerdere mensen omdat ik dus zoveel mogelijk opschrijf. Maar ook kan je heel duidelijk gaan zien wat wil een ander?


Wat zijn de vragen die de ander zichzelf stelt? En dit is waar t allemaal begint. Want als jij geen probleem hebt, dan kan ik ook niet voor je oplossen. Als jij geen vragen hebt, kan ik m niet voor je beantwoorden. Ze is heel simpel. Weten wat de vragen en problemen zijn van je doelgroep is essentieel. T t begin.


Als ze dat niet eens weten, dan weet ik niet wat je aan het doen ben. Maar dan moet je even terug naar tekenbord en gaan kijken van oké, hoe zorg ik ervoor dat ik zoveel mogelijk vragen en problemen krijg van mijn doelgroep? Kan ik t vragen? Kan ik t bijhouden? Kan ik t? Online zoeken ze zoveel manieren om dit te vinden, maar dit is de start.


Dit is waar we beginnen en dit is waar we op doorbouwen. Dus een tip die ik Google mee kan geven is hou een document bij. Al is de notitie is het een documentje op je laptop waar je de vraag en probleem bijhoudt van mensen. En dit kan zijn op t moment dat je een gesprek hebt en je hoort dit voorbijkomen.


Schrijf t neer op t moment dat jij op social media iemand een comment geplaatst onder een andere post van een concurrent en die vraagt iets, schrijf het op. Hoe meer referenties je hebt, hoe meer vraag en probleem, hoe duidelijker het wordt van wat wil je doelgroep en stap n is de basis. Als we stap n niet leggen dit is de fundering, dan zijn alle stappen eigenlijk onnodig.

[05:01 – 10:09]

Maar wat er ook gebeurt is als een V, s deze stap n mis hebben, dan hebben we ook een heel groot probleem. Want als wij een vraag of probleem oplossen of denken op te lossen die passend is bij de doelgroep, maar het is nou niet zo, dan zijn alle andere stappen, alle energie, alle tijd die je d’rin heb gestoken niet te veel waard, want t sluit niet aan in eerste plek.


Dus deze stap is essentieel. Dat wil je goed doen, want de rest gaat hier opbouwen. Zie hier moet je grootste deel van je focus naartoe gaan. Beter voor je doelgroep. Wat zijn hun vragen? Wat zijn hun problemen? Dat als ik jou nu zou vragen wat twintig problemen zouden zijn van je doelgroep en wat in de afgelopen maand twintig vragen zijn die t meest heb gehoord, dan moet je die direct op de tafel kunnen leggen of direct kunnen uitspreken.


En weet dit zit in. Ik geloof dat als je zo diep in zit en zo goed weet wat je doelgroep wil, dan wordt niet alleen je content beter. Dan moet je communicatie beter met je. Veel beter wat je klant wil, denk je veel meer na over wat je klant wil, draagt bij aan het proces en draagt bij aan de bril die je draagt.


Omdat je niet meer alleen maar keek naar je eigen referenties. Maar je gebruikt andere referenties waardoor je bril je filter verandert. Wat stap n Stap twee is de brain dump en de keuze van welke oplossingen gaat geven. En dit is eigenlijk de plek waar we creatief aan de slag gaan en gaan kijken van oké, hoe gaan we deze vraag in dit probleem oplossen?


Want als jij een bepaald probleem hebt, zijn er vaak meerdere manieren hoe je dat probleem kan oplossen. Denk bijvoorbeeld aan ok, hoe kan ik ervoor zorgen dat meer mensen mijn content zien? Ik kan aan de advertenties. Je kan iets meer met stories gaan doen, je kan je interactie aanpakken, je kan je content structuur veranderen, je kan veel proactiever zijn, t Is allemaal manieren die zouden kunnen bijdragen als ik weet er wat de rest is, wat je eromheen doet, maar betekent niet dat de N weg is, n manier is en dat maar konden maken zo moeilijk is dat je uh allemaal verschillende manieren hebt en je niet zo goed weet wat de balans is van een


ander. Dus wat je doet is je creëert een brain dump, een plek en een G schijf. Je alle ideeën op, alle oplossingen waarvan je denkt dit zou kunnen helpen, waarvan je weet Nee, Jij als expert of als iemand die weet waar je het over heeft, is het ook een stukje van ok, dit is dan kennis die je kan neerzetten, maar het is ook het stukje.


Hoe kan ik hier een doelgroep bedienen? Uh, heel vaak denken mensen op t moment dat ik je over praat, over paarden toevoegen enzovoort, dat t gaat over informatie en iemand iets leren, maar dan heb je t verkeerd. Ik heb t hier ook over entertainment, over grappige video’s, over inspirerende dingen, motiverende dingen. Ik heb het hier niet alleen over kennis overdragen en op moment dat je dan vraagt maar wat is je probleem wat iemand heeft, sta je weer iemand laten lachen en stelt probleem dat iemand heeft is.


Hij zit een beetje in z’n hoofd vanwege al z’n werk. Nou als je weet dat dat t probleem is, hoe kan je t oplossen? Nee, we gaan ons patroon doorbreken bijvoorbeeld. En je gaat bedenken van opgeven. Hoe zou ik dat kunnen doen? Gekke video van werk, Misschien iets herkenbaars, misschien iets wat andere mensen juist helemaal niet doen in de werkomgeving wat t grappig maakt, waardoor die patroon van die persoon eigenlijk wat minder heftig wordt.


Ook allemaal manieren. Dus als iemand een probleem van vragen heeft, draait het niet alleen om en waardevolle content door informatie, maar alle vormen van konden dit. Deze stappen kun je voor elke vorm gebruiken en dat zou ik eigenlijk moeten gebruiken. Maar terug naar stap twee de The Brain Dump. Schrijf daar alle oplossingen op die je hebt, alle ideeën op die je hebt elke keer.


Hoe kunnen we dit probleem of deze vraag aanvliegen? Nou en? Bij punt twee kies je dan ook een oplossing en wat je kan doen is je kan meer dan oplossingen kiezen. Ze krijgen dan een lijstje of een opsomming. Je kunt eentje kiezen en daarop in zoemen. Je kunt een combinatie maken van een keer deze vallen onder een bepaalde categorie en kan je t over die categorie.


Je hebt maar dit is aan jou. Dit is hoe goed jij je doelgroep kent waarvan je denkt oké, hier is vraag naar. Maar hier in afwisselen is ook geen slecht idee. Juist omdat iedereen altijd met een ander probleem zit dan altijd. Zoek naar een andere uitweg op een andere manier en verschillende manieren proberen. Het beste is altijd de juiste weg geloof ik.


Dat je dit gewoon altijd hierin moet voor varieren en moet laten zien voor je wat werkt de beste? De ene keer pik ik er gewoon eentje uit, dan ga ik daar gewoon heel erg diep op in. De andere keer dan maak ik gewoon in grote bommen, dan leg ik t daar op. Dus het is je brain dump en dan naar mate van jou een wijsheid en van jou een kennis van de doelgroep, kies je de oplossing.


En stap drie is waar staat iemand nu? Wat is punt A? Hierbij moet je denken aan een piloot, een piloot die naar werk gaat, hij die reist naar het vliegveld toe, die stapt in z’n vliegtuig, die checkt of alles kloppend is, berekend is waar die naartoe moet, enzovoorts. En die kijkt van hoe kom ik van punt A naar punt B?


Hoe kom ik vanaf Rotterdam naar Zuid-Afrika toe? Een land waar ik heel graag naartoe wil. Vandaar het nieuw hoofd op schiet naar Zuid-Afrika. Dus de piloot moet bedenken van ok, we zijn bij punt A, hoe ga ik bij punt B komen en wat die piloot doet is die kaart OK? Één. Wat wordt de koers die ik moet nemen?

[10:09 – 15:04]

Over welke landen ga ik vliegen? Want je kunt niet gewoon in één rechte lijn vliegen en dan kom je daar. Nee, je hebt te maken met de draaiing van de aarde. Op zo’n afstand heeft dat invloed hebt te maken met de wind. Olie duwt u zeker opzij als jij geen aanpassing maakt. Ook als je ergens in de oceaan te belanden.


Je hebt te maken met het weer. Je hebt te maken met verschillende landen met lucht restricties van waar je mag vliegen, hoe hoog je mag vliegen, enzovoort enzovoort. Zit één rechte lijn op een moment dat er dus bij punt B moeten komen? Kijk, dat is een piloot van een keer. Waar moet ik rekening mee houden? Waar moet ik op letten?


Welke aanpassingen moet ik maken Tussendoor om uit punt B te komen? Nou en? Voordat we dus bij punt B willen komen, moeten we eerst weten waar we zijn. Wat is punt A? Waar bevindt je aan doelgroep zich? Wat is het probleem waar ze nu over nadenken? Wat het ding waar ze nu mee vechten? Hoe ziet de situatie van hun er nu uit?


En op het moment dat we dat omschrijven en uitwerken creëren we een basis en een referentiepunt dat als we straks bij de woorden stap dat punt B is, dat dat we kunnen zien hoe een keer Waar wil iemand naartoe komen en hoe brengen wij dat verschil van A naar B? En dat is waarom we A willen weten. En ik gebruik altijd vier vragen die ik mezelf stel om erachter te komen.


Oké, wat is punt A? En de eerste vraag die ik me stel mezelf stel is wat ze probleem of de vraag is die komt eerst terug, want dat is wat iemand op dat moment mee in z’n hoofd zit, dus die beschrijf je dan. Vraag twee is wat het stukje kennis wat deze persoon mist om daar te komen. En nu denk je waarschijnlijk weer Arno, T gaan we niet weer terug naar de informatieve content?


Nee, maar dat kan ook met grappige content. Hij denk bijvoorbeeld aan ok, we gaan deze even samen met elkaar invullen. Punt n wat te probleem want iemand heeft niveau, t is niet zo lekker door doorwerken en door alle druk van alle collega’s om zich heen. Ok, nou vraag twee was wat het stukje informatie dat die persoon mist. Waarschijnlijk denkt die persoon heel erg na over z’n eigen perspectief woord over zich.


Hij voelt. Maar misschien is de collega’s ook op eenzelfde manier aan het nadenken, dus da’s misschien een stukje kennis wat ie mist. Dus kunnen we dat gebruiken om bijvoorbeeld een grap een video te maken van dat twee mensen een oproer te hebben en dat je beiden in hun hoofd gaat laten zien van wat hun denken, zonder dat uit te spreken en dat dan grappig te maken.


Bijvoorbeeld hier. Ik bedenk niet meer wat a om de clou, maar het werkt op dezelfde manier. Je moet alleen even toepassen dus. Vraag twee was wat stukje kennis wat ze missen. Vraag die is wat het stukje kennis wat jij ziet dat ze missen. En jij kent je doelgroep heel goed. Jij weet en ziet wat ze missen. Soms denken mensen dat ze iets missen of iets nodig hebben, terwijl het iets heel anders is wat ze nodig hebben.


En mijn vak is dat ook, zodat mensen die denken van oh, ik wil meer geld verdienen door middel van sausje. Maar dat begint bij wat meer aandacht verdienen en dat begint bij wat betere content maken. En dat begint bij OK. Hoe maak je iets voor een ander is daarbij dus van ik wil meer geld verdienen, naar hoe maak ik iets voor een ander en twee hele verschillende vragen en twee hele verschillende problemen.


Dus vraag drie is wat zijn probleem? Want jij ziet. Nou stel we gaan even terug naar die man met die collega’s die zich niet zo lekker voelen, die zich niet op z’n gemak voelt. Een probleem wat hij misschien niet zou zien is dat ze een verrassing aan het voorbereiden zijn en dat ze een beetje aan treiteren zijn en dat ie daardoor zich niet zo goed voelt en dat ze straks een hele grote verrassing kunnen inzetten bij voorbeeld.


Kijk ook niet grappigs mee in je content en vraag vier is wat is het verlangen van die persoon? Wat wil die persoon? Als die persoon naar punt B kijkt, wat wil die persoon? Wat ze het verlangen? Waarschijnlijk dat deze. In dit voorbeeld wordt ie zich weer goed voelen, zich weer fijn voelen, zich weer op z’n gemak voelen bij z’n collega’s, dat wat ie wil en zodat weten weten wat punt A is.


Dus we weten wat in ons probleem of vraag is. We weten wat die mist, wat wij zien, wat die mist en wat dat verlangen is. Nou, dat is punt A. En dan gaan we nu door naar punt B en het is stap vier. Waar gaat iemand eindigen? Wat is punt B? Wat is het doel? En de vraag die ik me altijd af stel waar staat iemand als ze jouw content hebben gelezen?


Dus als wij punt B in beeld brengen H Dat is wat wij willen bereiken op t moment dat iemand door onze content heen gaat, door wat die voelt, wat ie ervaart. En dat is t einddoel. Nou, de vier vragen die we eigenlijk in t begin hebben besproken nemen nu en die neem eigenlijk naar punt B. Dus de eerste vraag is wat het probleem was opgelost.

[15:04 – 20:18]

H Je hebt natuurlijk een oplossing gekozen bij stap twee en nu bij stap vier ga je zeggen van ok, wat weet deze persoon nu, wat kan deze persoon nu? Wat voert deze persoon? Hoe is nu het probleem opgelost? Wat is de staat nu van deze persoon? Ze weten heel goed ok dat wordt nu het doel en vraag twee is wat een stukje kennis wat iemand miste en bij punt B veranderd dat naar wat wat iemand nu wel weet.


Weet iemand nu van ok, misschien moet ik ook focus leggen op m’n andere collega’s hoe zij zich voelen, maar misschien betekent het wat anders. Wat is nu de kennis die je hebt overgedragen op de focus eigenlijk veranderd van iemand? Punt drie was wat zien bij dat iemand niet ziet dat iemand niet begrijpt en bij punt B is. Wat hebben wij overgebracht voor die persoon dat wel begrijpt?


Dus wat hebben wij toegevoegd? Wat hebben wij meegegeven aan die persoon? Al Hier draait het om in. Het kan zijn een emotie. Dit kan zijn in een stukje uitleg wat je geeft. H Zoals ik t voorbeeld noemde van Dat gaat niet zozeer om geld verdienen, het gaat om aandacht verdienen van een ander en het gaat om een andere soort valuta.


A stelt Dat is het voorbeeld wat ik gebruik. Dan breng ik de informatie over en het idee over en het gevoel over en in welke vorm van konden dan ook dat het stukje kennis wat die persoon miste vanuit mijn expertise naar mijn denkbeeld dat ik dat nu over heb gebracht en of die persoon dat nu direct begrijpt of niet, daar kan ik niks aan doen.


Wij doen ons best wel natuurlijk. Zoveel mogelijk uit te leggen en te geven aan iemand, maar we trekken wel een lijn associatie naar iets nieuws en op t moment dat dat herhaald wordt dan kan er een nieuwe link komen bij iemand en dat iemand echt gaat begrijpen van oh het draait om aandacht verdienen. Oh, ik moet me niet richten op alleen maar verkopen bijvoorbeeld.


En de laatste vraag is wat het verlangen wat nu bereikt is. Hoe voelt die persoon zich nu? Hij stelde doe was ok. Ik wil me weer goed rondom m’n collega’s voelen en je hebt een video gemaakt waardoor iemand zijn muur een beetje heb laten zakken en zich wat meer andere mensen laat binnenkomen en wat meer kan communiceren. Heb je je doel bereikt?


Dat is het verlangen. Nou, nu weet je dat heel goed wat punt A is. Ik weet heel goed wat punt B is en dan kom je bij de laatste stap. De laatste stap is het bouwen van een brug. Wat we nu eigenlijk doen is waar we punt A in beeld hebben we punt B in beeld. We weten hoe we dat gaan oplossen, wat de oplossing is die we hebben gekozen en eens wat de nu hoeft te doen is de vorm te kiezen en de opbouw te maken.


Dat is het dus. We weten al heel goed ok, dit is waar iemand vandaan komt en dit is waar we naartoe gaan brengen en nu gaan we kijken. Ook in hoe gaan we dat opvullen? Er zijn dus twee dingen die we doen en dat is allereerst dus de vorm kiezen. Een vorm kan van alles zijn. Je kan bij kan je denken aan ga k door een verhaal vertellen, ga ik een stappenplan maken, ga ik een grappig filmpje maken, ga ik voorbeelden geven, ga ik een persoonlijk verhaal in m’n stories doen, ga ik een live sessie houden waarin ik een aantal voorbeelden ga uitleggen die dit ondersteunen.


Nu is het gewoon puur kiezen, vrij. Hoe en in welke vorm ga je dat doen? En sommige mensen hebben ook een standaard vorm dat ze dat doen. Sommige mensen doen alleen maar video’s, sommige mensen doen alleen maar audio’s, maar gaan ze doen, alleen maar schrijven wat dat ook mag zijn. Kies de vorm en niet alleen het type. Dus door spraak, door video of door schrijven, maar ook van wat een structuur wordt.


Dus wordt het een stappenplan, wordt t een kort grappige filmpje, wordt het een verhaal? Kijk van hoe ga je de boodschap brengen? En het tweede punt is gebruik maken van Aïda. Aida staat voor aandacht, interesse, die zaaier en actie en deze vier punten waar je eigenlijk altijd verwerk in je content. Dus je begint altijd met aandacht. Daarna vergroot je de interesse.


Dan geef je die zaaier dus daar datgene, daar geef je de oplossing. En dan Action is de call to action of de plek naar een nieuwe deur, naar bijvoorbeeld een verkoop. Of verplaats naar lange voor een content of naar je website, of gewoon interactie. Of gewoon dat iemand zich laat nadenken over wat ie net heeft gelezen of gevoeld.


Dus dat zijn de twee dingen die bij stap vijf wil doen is je hebt nu al voorwerk gedaan en bij stap vijf ga je puur kiezen Ok, hoe ga ik t aanleveren, welke vorm en hoe verwerk ik dit door middel van AIDA en wat is het? Dat zijn de vijf stappen zo ik dat zou doen met bijvoorbeeld die man.


Als de twee even terugnemen naar het voorbeeld van de man die zich niet fijn voelen rondom zijn collega’s, zou ik nu kunnen kiezen. Ok, ik ga een persoonlijk verhaal vertellen waarin ik hetzelfde woord heb meegemaakt en waarin ik voorbeelden ga aanhalen die in mijn overtuiging zaten dat onder mensen een beeld over mij hadden, maar dat helemaal niet klopte.


Ik denk dat ga uitlichten en toelichten en ik voorbeelden gaan gebruiken en dat is heel erg persoonlijk maak. En ik begin dus met het stukje aandacht en ik ga daarmee een gevoel optrekken van iemand die zich ook zo voelt. Dus als voorbeeld als ik dit zou willen gebruiken en ik zou bijvoorbeeld het verhaal maken door een carrousel, zeg bijvoorbeeld de eerste slijt of de eerste twee beginnen met aandacht, dan een derde met interesse en dan de rest.

[20:18 – 23:37]

Kan ik gewoon uitleggen en toelichten van waarom iets niet waar is of dat een bepaalde overtuiging niet klopt. En aan t einde geef ik van ok uh wil je hier over doorpraten dan kan dit of neem een kijkje op mijn website en hier heb ik nog meer verhalen. Van zulke mensen weet ik veel wat je kan doen, maar dat is een hele makkelijke manier.


Een heel voorbeeld wat je misschien kan helpen wat kan laten zien van het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn, want als je deze vijf stappen volgt het eigenlijk al heel makkelijk is van ok, hoe kom ik op een oplossing, hoe ga ik t brengen? Hoe weet ik zeker dat eigenlijk alle punten worden bereikt? En wat ik dan doe is de punten die ik bij punt vier heb opgeschreven.


Dus de vraag die ik daar heb gesteld en de antwoorden die uit uit komen, dat is mijn checklist. Ik zorgt ervoor van OK is iemand zijn probleem opgelost? Als ik dan kijken als ik de post heb gemaakt en ik hou die punten d’rbij en ik vraag me dat zelf af ja nee ja opgelost. Okay, check. Volgende vraag is een stukje kennis.


Wat die mist is een inzicht gegeven. Ik ga naar de poster. Ja ja klopt. Check. Punt drie is een stukje kennis wat die persoon niet aandacht dacht. Een stukje perspectief wat die persoon niet direct zag. Wat ik mee kan geven. Kijk er doorheen. Ja. Voorbeeld A Check. Punt vier is het verlangen van die persoon opgelost worden, zich gaan voelen en en zo ziet ie zich nu beter kan gedragen of beter kan omgaan met anderen.


Kijk door de post heen. Ja puntje puntje puntje conclusie zitten in ja check, t is punt vier. Stap vier wordt voor jou een checklist die je kunt gebruiken voor je content waarvoor je altijd weet van Oké, als ik door deze stappen heen gaan, dan weet ik dat mijn content op zo’n manier is gemaakt dat alles is in verwerkt is.


Maar ook en dat is het belangrijkste, dat je zeker weet dat als iemand jouw content leest, dat iemand geholpen wordt, dat iemand van A naar B gaat. Dat je altijd zeker weet dat die piloot van Rotterdam naar Zuid-Afrika vliegt en dat ie daar altijd aankomt op tijd op de juiste plek. Dus de content bril, de bril die we op hebben is essentieel en vooral als de maken voor een ander.


Neem de tijd om door zo’n stappenplan te gaan, door zelf een stappenplan te maken, door een tour te gebruiken die je helpt om even een stap terug te nemen. Om de stappen uit je eigen hoofd en de stappen in het hoofd van een ander zie jij iets kunt maken wat iemand echt wil en een iemand wel echt wil ontvangen.


En als je dat kan doen, als je dat gaat herhalen en als je dit een vaste structuur maakt, dus je komt uit maakt of als je iets anders maakt voor een ander. Als je zelf een verrassing bedenkt, zoals bij een verrassing, kan je deze vijf golven doornemen en gebruiken. Wat het ook mag zijn. Leer om stil te staan bij wat een ander nadenkt.


Wat een ander wil is De oplossing is de manier, is de bouwsteen de hoeksteen van content, van een verschil maken voor een ander. Dat is de plek waar we altijd moeten beginnen. Ik hoop dat je hier iets van hebt geleerd, maar bovenal dat je d’r wat mee doet.